I tisdags fattade Stockholms landsting beslut om att bygga ut t-banenätet med nio stationer. “Det är tack vare staten som det här blir av”, säger Erika Ullberg (S), oppositionslandstingsråd. 

Under två mandatperioder har Moderaterna i Stockholms läns landsting bromsat alla planer på utbyggd t-bana. I stället har den styrande alliansen satsat på spårvägsprojekt som Spårväg City och utbyggda spår för pendeltåget och tvärbanan.

Men  tidigare i vintras meddelade de fyra allianspartierna i regeringen på DN Debatt att staten nu är redo att backa upp en storsatsning på tunnelbanan. På tisdagen klubbades beslutet i Stockholms landsting om att bygga nio nya t-banestationer.

–  Jag tror det är uppenbart för alla att det är tack vare staten som det här blir av, säger Erika Ullberg till Dagens Arena.

Totalt kommer Stockholmsförhandlingen, som det nya t-baneprojektet heter, att kosta drygt 25 miljarder kronor och bland annat finansieras via höjda trängselavgifter. Stockholmsförhandlingen kommer att omfatta en utbyggnad av tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Arenastaden. Dessutom ska Hagsätralinjen bli en del av den blåa linjen, som får en ny förbindelse i och med den nya stationen Sofia på Södermalm. Längs de nya stationerna ska det även byggas 78 000 bostäder.

– Vi socialdemokrater välkomnar att Moderaterna har släppt sitt tunnelbanemotstånd och vi yrkar bifall till alla nio nya tunnelbanestationer i Stockholmsförhandlingen. Men vi är bekymrade över att det inte är en blocköverskridande överenskommelse och att staten kommer för billigt undan, säger Erika Ullberg.

På måndagen gjorde också alliansmajoriteten i Stockholms Stadshus ett eget utspel om att de vill bygga ut tunnelbanan via en tunnel mellan Hagsätra och Älvsjö. Projektet ska enligt planen bli en del av en helt ny stadsdel – södra Älvsjö – där det planeras att byggas 10 000 lägenheter för mellan 20 000-30 000 invånare. Dagens Arena har sökt finansborgarrådet Sten Nordin (M) för en intervju, men hans pressekreterare hänvisar till Stadshusets pressmeddelande i frågan. Till Dagens Nyheter på tisdagen sade han följande om förslaget:

– Om staten inte är intresserad klarar vi det här själva. Vi avsätter 480 miljoner av överskottet från 2013 till tunnelbaneutbyggnad och vi kommer att kunna skjuta till mer.

Att kommunpolitikerna i Stadshuset gör ett t-baneutspel utan sina kollegor i landstinget är anmärkningsvärt, tycker Erika Ullberg.

–  Landstinget är ju ansvarig för kollektivtrafiken, men det är möjligt att det finns en misstro mellan olika partier inom alliansen och mellan olika partiföreträdare.

Socialdemokraterna har gjort ett tilläggsyrkande till Stockholmsförhandlingen, där de föreslår att en utbyggnad av tunnelbanan till Älvsjö ingår i det stora t-banepaketet.

– Det blir både billigare och kan genomföras snabbare om det samordnas. Jag tycker att landstingsmoderaterna borde ha gehör för det här, annars blir det bara valfläsk om de inte är beredda på att inarbeta det i planen, säger Erika Ullberg.

För bara tre år sedan sade landstingets trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm att tunnelbanan i Stockholm var färdigbyggd på överskådlig framtid. I dag låter det annorlunda.

– Detta här är ett historiskt beslut, skriver han på sin blogg på tisdagen.

Erika Ullberg tycker det är uppenbart att landstingsalliansen har fått kapitulera för statens vilja.

– Regeringen har  sett att landstingsmoderaternas tunnelbanemotstånd både är tillväxthämmande och bostadshämmande. Moderaterna i landstinget har under två mandatperioder konsekvent röstat nej till alla förslag som Socialdemokraterna har lagt för en tunnelbaneutredning. Det är sju förlorade år för tunnelbaneutbyggnaden.

När kommer det första spadtaget för de nya t-banestationerna att tas?

– Man säger att man ska komma igång 2016, men det är klart att man har försummat mycket under de här sju åren. Det finns inte många färdiga planer och mycket måste utredas. Men man hoppas att det ska vara klart för resenärerna 2025, säger Erika Ullberg.