Bild: Leif Tuxen

Kabinanställda som flyger under SAS namn har gått ut i strejk eftersom arbetsgivaren GEC inte vill teckna kollektivavtal. Nu oroar sig även SAS markpersonal för sämre villkor om även deras verksamhet säljs ut.

I går morse gick kabinanställda som flyger under SAS namn ut i strejk.

Striden handlar om löner och villkor för ett 30-tal anställda i bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC), som hyr ut personal till det brittiska företaget Flybe som i sin tur anlitats av SAS.

Unionen, som företräder de kabinanställda, kräver att GEC ska teckna kollektivavtal. Något som arbetsgivaren hittills har vägrat.

Nu oroas även personalen som arbetar med marktjänster, som exempelvis incheckning och bagage- och frakthantering, över att allt fler tjänster inom SAS outsourcas. I dagsläget är markpersonalen anställda i SAS Ground handling och har ett lokalt SAS-avtal.

Men i september meddelade SAS att man vill sälja ut marktjänsten till Aviator för att minska sina fasta kostnader. Aviator, som till största delen ägs av riskkapitalbolaget Accent Equity, bildades 2010 och sköter i dag marktjänsten på 23 olika flygplatser i Skandinavien och Storbritannien.

– Vi är oroliga för att arbetsvillkoren försämras och lönerna dumpas om marktjänsten outsourcas, säger Robert Langholtz, lastförare på Landvetter flygplats och ordförande för Transports lokala fackklubb.

Han tycker också det är anmärkningsvärt att SAS som statligt ägt bolag inte tar ett större ansvar.

– De slår ifrån sig allt vad arbetsgivaransvar heter när de säljer ut verksamheterna till andra bolag med sämre villkor, säger Robert Langholtz.