Foto: SVT

Kalle Anka på julafton I Kalle Ankas jul som sänds varje år på  SVT, visas i slutet klipp från kommande Disneyfilmer. Men hur går det egentligen ihop med SVT:s uppdrag om att vara försiktiga med kommersiella gynnanden? Dagens Arena har pratat med SVT och medieforskaren Marie Grusell.

Ni vet säkert hur det brukar se ut i slutet av det årliga programmet Kalle Anka & hans vänner önskar God Jul. Innan sluttexterna kommer några klipp från en eller ett par kommande filmpremiärer från Disney, ett smakprov som ska fresta tittarna.

Hur går den här reklamen ihop med SVT:s uppdrag som anger att man ska vara försiktig med kommersiella gynnanden?

Camilla Hagert, presschef på SVT, menar att Kalle Ankas jul här faller under ett särskilt intresse.

  SVT är inte förbjudna att gynna kommersiella intressen. Det kan accepteras om det uppvägs av ett informations- eller underhållningsintresse, och bedömningen är att Kalle Anka på julafton har ett stort underhållningsintresse, säger hon.

Att klippa bort enbart reklamdelen i slutet är inget alternativ, eftersom det är Disney själva som sätter ihop programmet.

 Vi köper ju en visningsrätt från Disney och då ingår det i det här paketet. Så vi kan inte klippa bort en del. Men det här avtalet har sett ut så här så länge jag kan minnas.

Vad tjänar SVT på att visa Kalle Anka på julafton?

– För SVT är det viktigt och för publiken har det ett stort värde. 

Vad betalar ni för det här?

– Vi pratar aldrig om våra olika avtal, och vad de kostar, säger Camilla Hagert. Men hon konstaterar att programmet inte sticker ut vad gäller pris.

Marie Grusell, medieforskare vid JMG – Göteborgs universitet, menar att det finns argument både för och emot att visa de här inslagen i programmet. 

– Man kan diskutera om det är förenligt med SVT:s principer. Men det är lite av en gråzon, eftersom det samtidigt är en tradition. Om man inte hade gjort det här i alla år då hade det nog blivit en större diskussion, säger hon.  

Samtidigt menar Marie Grusell att  de flesta tittare inte tänker på det här över huvud taget. 

– Jag tror inte att den vanliga tittaren riktigt differentierar mellan public service och kommersiell tv. Kalle Anka har blivit en institution och en stor del av den svenska julen. Därför blir det en ickefråga för de flesta tittare.  

Själv kommer hon att bänka sig framför tv-apparaten klockan tre på julafton, precis som miljontals svenskar.

– Jag kan som sagt förstå problematiken, men samtidigt är det en fröjd att titta på Kalle Anka på julafton. Det är en stor del av den svenska jultraditionen och då blir jag en tittare som alla andra, säger Marie Grusell.  

2009 prövades just inslagen med reklam för kommande Disney-filmer (Pinocchio och Bolt) av Granskningsnämnden för radio och tv. Nämnden hänvisade till förbudet i radio- och tv-lagen om att ”på ett otillbörligt sätt gynna kommersiella intressen”, men kom sedan fram till just att det kommersiella intresset här kunde motiveras av ett informations- eller underhållningsintresse.

Elsa Persson och Jon Andersson