rullstol färdtjänst

Arbetsdagar på 12–13 timmar 6–7 dagar i veckan till löner som knappt går att leva på är resultatet av Stockholms nuvarande färdtjänstavtal. Detta måste få ett slut, skriver Solrosuppropet, Taxiklubben, Synskadades riksförbund och Transportarbetareförbundet.

Färdtjänsten i Stockholms län fungerar inte som den borde. Det hävdar både de som arbetar med den och de som använder den.

Det som är tänkt att vara en samhällstjänst, för de som inte kan ta sig fram på annat sätt, har blivit en grogrund för dålig arbetsmiljö för chaufförerna och en service med bristande kvalitet och säkerhet för kunderna. Mycket beror på den upphandling som nu ska göras om och vi vill att schysta villkor ingår i den.

”Det finns inga bilar säger de, jag får vänta 90 minuter. Märker att det går väldigt fort att spänna fast rullstolen. Sitter den fast ordentligt? Varje inbromsning och acceleration gör ont. Jag ber föraren köra mindre ryckigt. Han nickar men verkar stressad. Håller krampaktigt fast mig i armstöden. Vi verkar vara vilse, blir sen till mötet. Igen.”

”Ska jag ta den där färdtjänstkörningen eller vänta lite och hoppas på en som betalar mer? Tar den och kör två mil för att hämta, kunden ska åka två kilometer. Nu sa kunden något jag inte förstod, jag nickar. Kunden är irriterad för att jag inte hittar, GPS:en stämmer inte. Gasar på lite, snart bara sex av tolv timmar kvar att köra. Hoppas jag får ihop till räkningarna den här månaden. Hjälper kunden ur och ler. Får ny körning, hoppar över lunchen.”

Det som står ovan är inga överdrifter utan är vardag för de som jobbar med och använder sig av färdtjänst.

Inom kort kommer en ny upphandling av färdtjänsten göras av Stockholms läns landsting. I den förra upphandlingen lade nuvarande leverantör ett bud som låg hela 22 procent under andra bud. Då kostnaderna för färdtjänst 2013 låg på närmare 1,3 miljarder kronor förstår vi att det var frestande för Alliansen, som har makten i landstinget, att ta det budet. Det sades att kontroller skulle kvalitetssäkra verksamheten men vi som arbetar och använder färdtjänsten vet hur det blev.

Arbetsdagar på 12–13 timmar 6–7 dagar i veckan till löner som knappt går att leva på är resultatet av avtalet. Chaufförernas arbetsmiljö är under all kritik. Stress att få in tillräckligt med pengar och brist på sömn gör att de både mår dåligt själva och känner att de inte kan utföra ett så bra jobb som de önskar.

Vi som är kunder har all sympati för chaufförerna, att de inte alltid är på topp. Men det är inte heller okej att vi ska få dålig service och vara oroliga för vår egen säkerhet. Därför går vi nu samman och vädjar till politikerna om bättre villkor.

I dag träffas politikerna i trafiknämnden i landstingshuset för att besluta om den nya upphandlingen. Vi kräver att politikerna ser till att det blir ett rimligt avtal denna gång. Tidigare har de borgerliga partierna som är i majoritet lovat att upphandla bolag som har kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor, nu vet vi inte längre hur de kommer göra då de gett oss tveksamma svar.

Kommer de att rea ut oss chaufförer och kunder som förra gången? Om krav på kollektivavtal ingår förbättras arbetsmiljön för chaufförerna och därmed kvaliteten för kunderna.

Carina Wellton, ordförande Solrosuppropet.se
Allonias Sebhatu, ordförande Taxiklubben
Fredrik Ahlkvist, distriktsordförande Synskadades Riksförbund i Stockholms och Gotland län
Transportarbetareförbundet, avdelning 5, Taxi/Buss sektion