Träning Har du ett gymkort känner du säkert igen de upphovsrättsskyddade koncept som Bodypump, Bodybalance och en uppsjö av gruppträningspass på cykel eller med inspiration från yoga. Koncepten ägs av företaget Les Mills från Nya Zeeland och musiken och övningarnas ordningsföljd är förutbestämd från huvudkontoret. Det känns igen från grenar av den globala ekonomin, det är samma koncept som gäller för hamburgare från McDonalds. Det skriver Nora Wurtzel.

En folktom spinningsal. Längst fram rullar en video var trettionde minut. Bakom instruktören i videon syns en futuristisk lasershow som för tankarna till Melodifestivalen. Det är nästan lite kåt stämning bland de leende virtuella passdeltagarna, alla ser ut att vara sprayade med vattenspruta för att uppnå den där perfekta svettigheten.

Samma träningspass rullar samtidigt på gym över hela världen. I salen där jag befinner mig är jag ensam, men det spelar ingen roll för den välsvarvade instruktören. Ett träningspass som blir av vare sig en människa är där eller inte. Ett träningspass för spöken. 

Videon är producerad på Nya Zeeland, där Les Mills grundats av den pensionerade idrottaren Leslie Mills. Företaget, som idag drivs av hans son, äger Bodypump, Bodybalance och en uppsjö av gruppträningspass på cykel eller med inspiration från yoga. Har du ett gymkort känner du säkert igen de upphovsrättsskyddade koncepten, eftersom företagets träningspass finns på de flesta stora svenska gymkedjor.

Passen är standardiserade och du kan alltså gå på gruppträning i Saudiarabien, Brasilien, Kanada, Zimbabwe eller Sverige och få exakt samma innehåll. Musiken och övningarnas ordningsföljd är förutbestämd från huvudkontoret.

Det känns igen från grenar av den globala ekonomin, det är samma koncept som gäller för hamburgare från McDonalds. Två svenska professorer, Jesper Andreasson och Thomas Johansson, publicerade 2016 en artikel om Les Mills utifrån idén om att fitnessindustrin McDonaldsfieras. Detta innebär bland annat att verksamheten effektiviseras och att kunden alltid vet vad hen kan vänta sig. Huvudfokus ligger på att arbetet ska utföras snabbt – och med en låg lön till de anställda.

Passen är standardiserade och du kan alltså gå på gruppträning i Saudiarabien, Brasilien, Kanada, Zimbabwe eller Sverige och få exakt samma innehåll.

Andreasson och Johansson pekar på hur globaliseringen inte bara påverkar fitnessindustrin utan också av skönhet- och kroppsidealen. Artikeln bygger på intervjuer med ett antal instruktörer som beskriver hur det inte bara är rörelser och musik som är förkoreograferat. Som instruktör får du också lära dig vad du ska säga för att motivera deltagarna.

Det slutar dock inte där, för du får också lära dig när du ska blinka till passdeltagarna, vilka ansiktsuttryck du ska använda och hur du har rätt kroppsspråk. En av de intervjuade beskriver hur man i slutändan knappt behöver vara människa – det handlar bara om imitation.

Les Mills har också olika träningskoncept utformade för barn, bland annat ett i samarbete med superhjältefilmsbolaget Marvel som i sin tur är ett dotterbolag till Disney. De internationella storföretagen går ihop när kommersialiseringen ska nå alla livets skrymslen och vrår. Samtidigt ser vi hur välfärden privatiseras och ersätts av en hälsoindustri, där vi alla är kunder som kan köpa oss hälsa. Kroppen blir något att investera i.

Hela kedjan, från instruktören i videon som rullar i den tomma spinninghallen till de som deltar i passen, är en imitationslek. Vi härmar varandra i drömmen om den perfekta kroppen. Det globala kroppsidealet pumpas ut med ett leende på läpparna. Den dystopiska framtiden är här när vi imiterar oss ur vår mänsklighet, hela vägen in i ett robotliknande tillstånd. Minspel, ord och varje liten rörelse är förkoreograferat från Les Mills huvudkontor.

I en verkningslös protest mot imitationsleken lämnar jag den tomma träningslokalen samtidigt som instruktören glatt fortsätter att få spinningspökena att arbeta ännu lite hårdare.