Åsa Berndtsson,Foto: Mymmel Blomberg Mats Lindberg Foto: Joakim de Groot

debatt Grattis Google och Facebook! Ni vinner mot bildskaparna. Men matchen var inte rättvis, skriver ordförande och vd i organisationen Bildupphovsrätt i Sverige. 

Google och Facebook tjänar enorma summor genom att hjälpa oss att sprida och ta del av innehåll. Det kan vara bilden på moster Kerstins nya kattunge, en spännande artikel i kvällstidningen eller videon till Robyns nya hit.

Vi älskar att kunna ta del av andras liv, fascineras av nya åsikter och att underhållas av bilder och musik. Vi älskar internet och den gemenskap som skapas och vi blir alltmer beroende av den.

Därför älskar vi också de tjänster som Facebook och Google förser oss med.

Men Google och Facebook är inga idealister utan multinationella jätteföretag som gör enorma vinster.

Den 5 juli var det en viktig omröstning i Europaparlamentet. Den handlade om huruvida skaparna till innehållet som Google och Facebook tillgängliggör och sprider också ska få ersättning för detta. Ett sådant förslag lades fram, och vi var många som räknade med att det skulle godkännas.

Det brukar vara så – att när ett förslag läggs fram till parlamentet har det stötts och blötts så många vändor att de flesta är nöjda.

Men Europaparlamentet röstade ner det.

»När vi inte hört något från väljarna på flera år och plötsligt får 10-20 mejl om dagen blir man orolig«, sa en assistent till en av parlamentarikerna till oss när vi undrade varför de plötsligt beslutat att rösta nej till förslaget.

Detta är en Davids kamp mot Goliat. 2016 betalade Google 300 miljoner kronor till lobbyister i EU

Andra EU-tjänstemän har vittnat om 3-4000 datorgenerade mejl som korkade igen parlamentarikernas mejlboxar. ”Ni dödar internet om ni släpper igenom förslaget!” ”Vi kommer inte att kunna använda gif:ar mer!” ”Allt innehåll på internet kommer att filtreras genom en censurmaskin!”

I efterhand kan vi bara konstatera att Google och Facebooks kampanj fick otroligt bra genomslag. För det var de som via olika lobbyister och PR-byråer låg bakom.

Detta är en Davids kamp mot Goliat. 2016 betalade Google 300 miljoner kronor till lobbyister i EU och det spekuleras i hur många 100 miljoner som de betalade för att få igenom sin vilja nu.

Ingen, allra minst vi som företräder bildskapare, är intresserad av att ”döda internet”, införa censurfilter eller stoppa någon från att använda skojiga gif:ar. Tvärtom. Vi älskar internet lika mycket som alla andra.

De budskap som spreds var propaganda och desinformation med syfte att påverka EU-parlamentarikerna i en för bildskaparna avgörande fråga. I förlängningen handlar det om ifall vi ska ha några professionella bildskapare i framtiden.

12 september ska förslaget – något omarbetat – upp till omröstning igen.

Bildskaparna vill öka friheten på internet genom att befria användarna från det ansvar de åläggs av Google och Facebook, genom användarvillkor, och istället lägga ansvaret på företagen. Detta måste våra politiker i Bryssel orka sätta sig in i och lösa.

När vi skulle anlita en PR-byrå i Bryssel för att få hjälp visade det sig att alla utom två (och vi lovar, det finns många PR-byråer i Bryssel!) var upptagna med att arbeta för någon av våra motparter.

Så låt oss utbrista i ett något tidigt »Grattis Google och Facebook. Ni vann.«

Men ni kommer aldrig kunna få oss att påstå att matchen var rättvis. Och på sikt kommer vi alla att bli förlorare.

Åsa Berndtsson är konstnär verksam i Kungsbacka samt ordförande i Bildupphovsrätt i Sverige

Mats Lindberg är vd Bildupphovsrätt i Sverige