EPA-dunken och SD kan båda tacka Tiktok för delar av sina framgångar. Där når man exakt de grupper socialdemokratin inte vann i valet.

I samband med Socialdemokraternas valanalys finns det skäl att återgå till snacket om en högervåg bland unga. Rapporten konstaterar: ”Snarare än en generell högervåg bland unga verkar det handla om tilltagande könspolarisering och antietablissemangsröster. Det ska inte tolkas som att utvecklingen är oproblematisk – tvärtom.”

Alltså, SD och M blev de största partierna bland unga i valet 2022, men det betyder inte att det rör sig om en förtappad generation som för alltid är dömd att vandra genom livet med en trist och högerorienterad världsbild som skymmer deras blick.

Högervågen bland unga handlar alltså inte om att det plötsligt är hett med allmän småborgerlighet 

Med det sagt är Socialdemokraterna själva kritiska till sin förmåga att styra mediebilden och nå unga väljare. Framförallt unga väljare på landsbygden. Det är SD däremot jättebra på.

r Timbro bjöd in SD till sin digitala kommunikationsutbildning ansåg liberaler att populister hade solkat ner deras vackra marknadsideologi. Timbro hade blivit “otryggt”. När finansiärerna av tankesmedjan fick säga sitt blev den ideologiska överbyggnaden mindre relevant. Timbros närmande till SD fyller ett syfte, enligt Roland Poirier Martinsson på Svenskt Näringsliv. Nämligen att befästa en parlamentarisk majoritet för vinsterna i välfärden; ”bolagiseringen av vård, skola och omsorg är vad det här regeringssamarbetet vilar på”.

Timbro utbildar de som ska administrera utförsäljningen av det gemensamma, med fina ord. Samtidigt konstaterade den unga SD:aren som var på plats på Timbro snabbt att hon inte hade särskilt mycket att lära av liberaler, SD var så pass mycket bättre på kommunikation online.

Högervågen bland unga handlar alltså inte om att det plötsligt är hett med allmän småborgerlighet. Det handlar om att Socialdemokraterna måste nå EPA-ungdomen och förklara att marknadsliberaler inte har något att erbjuda dem, trots att SD är kul online.

Veckan innan Socialdemokraterna släppte sin valanalys släppte 1.Cuz, en ung rappare från Hässelby i Stockholm, och Fröken Snusk (den anonyma prinsessan av den nya coola EPA-dunken) en gemensam låt, Trakten till Epan. De två släppen nådde antagligen olika målgrupper, och däri ligger problemet. EPA-dunken har lika mycket att tacka Tiktok för som SD har. Där når man dem som inte bor i befolkningstäta områden, inte har högre inkomst eller eftergymnasial utbildning. Exakt dem som sossarna säger sig vilja nå.

Är EPA- dunken pornografisk knarkromantik som sprids på en övervakningsapp? Ja. Kan man trots det, med ljus och lykta, söka efter politisk potential hos EPA-dunkens målgrupp? Ja!

Tur då att låten Trakten till Epan är en låt om att vilja dela, visserligen på en shotbricka. Men för progressiv fördelningspolitik i vårt älskade ojämlika Sverige gäller lite samma princip: var och en efter förmåga, var och en efter behov. Om man skulle översätta vinster i välfärden till en shotbricka är fördelningsprofilen annorlunda. Alla betalar för shotbrickan gemensamt, men det serveras både bra shots och dåliga shots och du har tillgång till dem beroende på din geografiska placering. Oavsett om du befinner dig på EPA-landsbygden eller i trakten längst tunnelbanelinjer står du i fel ända av baren, och något skriker “VALFRIHET!” i ditt ansikte. Det måste alla unga som ska rösta igen 2026 veta om.

När EPA-dunken möter det som nedlåtande har kallats gangsterrappen bevittnar vi kanske en utsträckt hand mellan två utanförskap som vägrar låta en tidigare generations rasism ställa dem mot varandra? Jag hoppas! När Fröken Snusk sjunger Det är fucking över nu, det är mig ni behöver nu” talar hon kanske till Socialdemokraternas nationella kommunikationsstrateger?