Betyg redan från trean, föreslår Moderaterna. Men tidiga betyg har en stämplande effekt och får eleverna att fokusera på betyg snarare än lärande, enligt forskare.

Betyg ska införas redan från tredje klass menar Moderaterna. På DN Debatt lanseras förslaget från finansminister Anders Borg (M) och Tomas Tobé (M), ordförande i riksdagens utbildningsutskott. Men Andreas Fejes, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, anser att förslaget är problematiskt.
– Forskningen är tydlig om att betyg har en väldigt styrande effekt. Många elever kommer att fokusera på att få ett bra betyg i stället för att fokusera på lärandet, säger Andreas Fejes.

Den andra invändningen från forskningen handlar om att eleverna tidigare tvingas fokusera på betyg i stället för sådant som att det kan vara kul med lärande och att vara i skolan:
– Betyg är en sådan sak som ganska tydligt stämplar människor. Det är inte bra för en nioårings självkänsla. Det är problematiskt att elever redan vid nio års ålder ska behöva tänka på att man ska betygsättas

Andreas Fejes är kritisk till hur skolan har hanterats av politikerna, oberoende av vilken partifärg de har. Även Socialdemokraterna har till exempel accepterat betyg längre ned i åldrarna.
– Likvärdighet är väldigt viktigt, och för politikerna blir det en enkel lösning att säga att man ska mäta mera. Vad som har hänt de senaste sju, åtta åren är att man ignorerar problemen med betygssystemet för att man ser det som en lösning på ett problem i skolan. Att om man dokumenterar mer, mäter mer, klassificerar allt så kommer allt bli mycket bättre.

– Det här är också ett sätt att underkänna lärarkåren. Att man som lärare inte är tillräckligt duktig på att dokumentera och stötta eleverna då på andra sätt. Som lärare jobbar man ju på olika sätt med att stötta eleverna i sitt lärande.

Ett av argumenten Anders Borg och Tomas Tobé för fram i debattartikeln är att barn till lågutbildade föräldrar drabbades hårt när man avskaffade betyg i de lägre årskurserna.
– Jag tycker det låter märkligt, i Sverige har vi inte haft betyg i den åldern på väldigt länge.

Det har bland annat gjorts en studie av Anna Sjögren på IFAU som visar att när betygen under 70-talet togs bort i de lägre klasserna fick det effekt på längre sikt för vissa elever, däribland flickor med föräldrar som hade låg utbildningsgrad.
– Om man går tillbaka till 70-talet måste man också se att elevgruppen i dag ser helt annorlunda ut. Det är en helt annan socioekonomisk situation och det är många fler elever som kommer från andra länder. Så att jämföra med hur det såg ut på 70-talet är inte ett bra sätt att bygga slutsatser på.