Bild: Flickr/Mr. Austin Frothinglosh
Bild: Flickr/Mr. Austin Frothinglosh

Stockholms färdtjänstchaufförer vittnar om slavlöner. Samtidigt har koncernen bakom taxibolagen, Cabonline group, en vinstmarginal på 70 procent. »Förkastligt att vinsterna görs på bekostnad av löner och arbetsvillkor«, säger Emil Burman, Transport.

De senaste dagarna har Stockholms taxichaufförer, återigen, vittnat om slavliknande arbetsförhållanden. Det är knappast första gången Stockholms färdtjänstmarknad är föremål för hård kritik från både förare och kunder.

Redan 2008 vann Taxi Kurir och Taxi 020 Stockholms landstings färdtjänstavtal med ett skambud. Sedan dess har klagomålen duggat tätt men de båda bolagen har upprepade gånger fått förnyat förtroende. År 2015 köptes taxibolagens ägare Fågelviksgruppen, i dag Caboline group, upp av det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Capital. Och några månader senare vann de återigen landstingsalliansens upphandling. Denna gång till än lägre pris.

– Jag är nöjd, vi har fått största möjliga kvalitet till gagn för brukarna och till ett pris som är tio procent lägre, sa Fredrik Wallén (KD), ordförande i trafiknämndens färdtjänstberedning, till Offentliga affärer.

Krav på kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänstchaufförerna kom inte på fråga i den nya upphandlingen. Men alliansen lovade att göra chaufförernas arbetsmiljö »så bra som möjligt«.

– Vi är med det nya avtalet på väg åt rätt håll. Krav ska vara möjliga att följa upp samt vara lagliga. Det finns också en ideologisk spänst i frågan. De rödgröna ser kollektivavtal som ett självändamål. Vårt primära syfte är brukarnas behov, sa Fredrik Wallén.

Men inte ens brukarna är nöjda. Försenade bilar och dålig service har skapat kritikstorm vilket lett till att landstinget nu kräver Cabonline group på miljonviten.

Även chaufförernas situation har förvärrats. Och samtidigt som de jobbar 13-timmarspass till löner det är svårt att överleva på, gör Cabonline group miljardvinster. I fjol hade bolaget en omsättning på nästan 100 miljoner och vinsten landade på runt 65 miljoner kronor – en vinstmarginal på drygt 68 procent.

– Det är skrämmande. Framförallt eftersom vinsterna görs på bekostnad av förare och kunder, säger Emil Burman, utredare på Transportarbetarförbundet.

Han betonar att förbundet inte har något emot bolagets miljonvinster i sig, men att det är förkastligt att det sker på bekostnad av löner och arbetsvillkor.

– Konkurrera får man göra med innovationer. Och det är dessutom upphandlarens ansvar att inte orsaka skada. Chaufförerna lider för att alliansen av ideologiska skäl inte vill ställa rimliga krav i upphandling, säger han.