Bild: Flickr/Robert S. Donovan
Bild: Flickr/Robert S. Donovan

Trots hård kritik från både förare och resenärer vann den riskkapitalbolagsägda Fågelviksgruppen upphandlingen om färdtjänsten i Stockholm.

På måndagen avgjordes vilka bolag som ska köra färdtjänsttrafiken i Stockholm. Trots undermåliga arbetsvillkor och klagomål från resenärerna behåller Taxi Kurir och Taxi 020 kontraktet som de haft sedan 2008.

Chaufförer har vittnat om arbetsdagar på 12 timmar minst sex dagar i veckan för en lön på 24 000 kronor i månaden. Alliansen i landstinget har konsekvent avfärdat oppositionens krav på kollektivavtalsenliga villkor för chaufförerna.

De båda taxibolagen ägs av Fågelviksgruppen som i våras köptes upp av Ixat Holding, som i sin tur ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget HIG Europe Capital Group.

Firmatecknaren Carl Herring är bland annat ordförande i bolagen Freedom finance AB, där personer kan få lån trots betalningsanmärkningar. “Lån för alla – Även för dig som har svårt att få lån”, lyder företagets slogan.

Sedan Fågelviksgruppen tog sig in på Stockholms färdtjänstmarknad har antalet klagomål från resenärer fördubblats. Koncernen är den överlägset största på den skandinaviska taximarknaden med en omsättning på över 4 miljarder kronor.

När taxibolagen vann upphandlingen år 2008 gjorde de det med ett bud 22 procent lägre än alla andra bud. Uppskattningsvis omfattas en tredjedel av förarna av kollektivavtal, en mycket lägre nivå än andra bolag, enligt Transportarbetarförbundet.

Vilka bud som låg på bordet denna gång är ännu sekretessbelagt, likaså hur mycket upphandlingen är värd.

* Enligt Stockholms läns landstings egen undersökning är kundnöjdheten bland resenärerna 87 procent. Undersökningen bygger på resenärens upplevelse av den senaste resan och räknar inte in de som på grund av försenad bil eller annan anledning valde och själva bekostade annat färdmedel. Den tar heller inte hänsyn till de klagomål som resenärer lämnat till landstinget.