Skatteverket har sett stora brister under det första halvåret med elektroniska personalliggare på byggen. »Man kan inte dalta med rufflare« säger Johan Lindholm, Byggnads.

Den 1 januari 2016 infördes krav på elektroniska personalliggare på landets byggarbetsplatser, det vill säga en förteckning över vilka som är verksamma på byggarbetsplatsen och när de har börjat och slutat varje arbetspass.

Syftet med personalliggare är att motverka svartarbete och främja en sundare konkurrens i byggbranschen.

Eftersom de nya bestämmelserna infördes med kort varsel beslutade Skatteverket att inte ta ut några kontrollavgifter under det första halvåret. Men den mjuka linjen har utnyttjats.

– Det har funnits grund för avgift vid det stora flertalet av våra kontrollbesök. Det är framför allt två områden som sticker ut: dels verksamma personer som inte är registrerade i personalliggaren, dels svårigheter att få tillgång till personalliggaren, säger Conny Svensson, rikssamordnare på Skatteverket i ett pressmeddelande.

Skatteverket har inspekterat 6000 byggföretag i år och i drygt nio av tio fall har myndigheten upptäckt sådana brister att det kunde lett till kontrollavgifter, enligt SVT.

– Jag tycker uppriktigt sagt det är förjävligt. Detta visar att man inte kan köra den mjukare linjen. Man kan inte dalta med rufflare, säger Johan Lindholm, ordförande i Byggnads.

Den 1 juli överger dock Skatteverket sin mjuka linje och kommer börja ta ut kontrollavgifter på de byggarbetsplatser som inte för elektroniska personalliggare

– Vi får ser vad det leder till. Man måste kunna vara säker på jobbet och man måste ta de här frågorna på större allvar, säger Johan Lindholm.