I dag bröt tunnelborren Åsa igenom Hallandsåsen för andra gången. De två tunnelrören står äntligen klara. 21 år efter byggstart och 10,5 miljarder kronor senare.

Hela processen är så bisarr att man egentligen bara kan skratta åt det. Men skrattet fastnar i halsen när man tänker på alla förgiftade arbetare, förlamade kor, döda fiskar, uttorkade vattendrag och enorma summor skattepengar som plöjts ner i åsen.

Här följer sju absurda fakta om tågtunneln genom Hallandsåsen:

  • Den ursprungliga prislappen uppskattades till under miljarden. En slutnota på 10,5 miljarder kronor är ungefär tolv gånger dyrare än beräknat.
  • Bygget skulle tagit fem år. Det tog 21 år.
  • När ni susar genom tunneln kan ni tänka på att den kostat cirka 1,2 miljarder kronor per kilometer (det vill säga 1,2 miljoner kronor per meter!). En ordinär svensk dubbelspårig järnvägstunnel kostar ungefär 200 miljoner kronor per kilometer.
  • Varje minuts vunnen tid mellan Båstad och Förslöv (man beräknas spara ungefär 10 minuter) kostar lite drygt en miljard kronor.
  • I slutet av 1990-talet gjorde Banverket en samhällsekonomisk utvärdering av projektet. Slutsatsen var att bygget har en samhällsekonomisk vinst på cirka 2 miljarder. Inte i löpande intäkter. Totalt. Det betyder att 8,5 miljarder är bortkastade pengar.
  • För 8,5 miljarder kronor skulle man till exempel kunna bygga en ny Öresundsbro, eller betala ut socialbidrag under ett helt år.
  • Trots giftskandalen, skenande kostnader och den samhällsekonomiska analysen valde Göran Persson i början av 2000-talet att fortsätta med bygget. Prestige? Macho? Ingen vet.