Kritiken mot vintrarnas tågkaos, inställda tåg och ett järnvägsnät i förfall har varit omfattande och återkommande i flera år.

Vissa satsningar har också aviserats (den enligt Anders Borg “robust olönsamma” Ostlänken till exempel), även om de ligger för långt fram i tiden. Större satsningar på tågtrafiken – inte bara på Botniabanan och Mälarbanan utan också en anpassning till väsentligt snabbare, nya tåg – vore logiskt med tanke på hur konjunkturen ser ut. Men icke.

Regeringen tycks i stället vara beredd att testa nästan vad som helst utom att faktiskt göra något.

I linje med detta föreslår infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) nu att resenärerna ska acceptera att tågen inte går i utbyte mot lite billigare resor. Det blir helt enkelt en valfrihetsfråga om man vill åka med tåg som kanske går eller tåg som helt säkert går, menar ministern och föreslår en ny sorts “riskbiljett”.
– I dag blir folk oerhört besvikna om tåget ställs in. Om man i stället har köpt en riskad biljett så är man medveten om att det tåget kan ställas in. Det ger en valmöjlighet, säger Elmsäter-Svärd i en intervju med TT.

Trafikverkets direktör Gunnar Malm säger att det är ett förslag som är “helt otänkbart”. (Att han vågar vara så tydlig efter att Ulf Adelsohn fått sparken som SJ:s ordförande sedan han kritiserat regeringens hantering av järnvägen och SJ!)

För Elmsäter-Svärd är det dock ingen ny strategi. I stället för att förbättra infrastruktur och järnväg efter de behov som finns i dag ska resenärerna anpassa sig till en allt sämre verklighet. Minns julafton 2010 när hon tyckte att tågkaoset var “supertråkigt” och levererade en kreativ lösning på problemet med inställda tåg:
– Det kanske till och med är så att man inte kan fira jul på jul­afton, utan att man får ställa sig in på att ha julfirande någon annan dag.

Om det känns seriöst?