”»Ni måste bråka, överklaga, anmäla«. De råden har jag fått många gånger när det gäller min sons skolgång. Från andra föräldrar, från hans pedagoger på skolan, från personal på Aspergercenter. Det har burit mig emot, fast jag vet att jag och min sons far kan sånt – eller just på grund av att vi kan det.”

Så skriver Ulrika Lorentzi, till vardags utredare på Kommunal, om sin son som är stödbehovselev med Aspergers men vars resursskola har fått halverat anslag från Stockholms stad. Krönikan på Dagens Arena har fått väldigt mycket uppmärksamhet.

På flera håll i landet har kommuner minskat beloppet som ges till barn med särskilda behov, vilket innebär mindre pengar till de skolor som är specialiserade på att ta emot elever som anses behöva mer stöd. Tidigare har dess elever beviljats det så kallade tilläggsbeloppet.  

”De kraftiga nedskärningarna i anslag resursskolor är en följd av ett nytt system för tilläggsbelopp för elever med omfattande behov av stöd i grundskolan”, skriver Ulrika Lorentzi.

I dag på torsdagen hade Utbildningsnämnden, som beslutat om de ogenomtänkta nedskärningarna i Stockholms resursskolor, möte. I samband med mötet arrangerades en demonstration utanför Stadshuset. Ett hundratal personer deltog. Arrangörerna lämnade över ett brev till Utbildningsnämnden med vilka tragiska konsekvenser nedskärningarna kommer få.

Jag såg några unga barn. ”Jag vill också gå i skolan”, ”12 år och skollös”. Det stod på plakaten som barnen höll upp, till stöd för elever med särskilda behov i skolan. ”Lotta Edholm avgå nu!”, ropade folkmassan.

Ulrika Lorentzi igen:

”Sedan i fredags har jag försökt förstå vad som har hänt, och blivit allt mer övertygad om att den här gången ska jag bråka. Men jag tänker inte bråka med skolan utan med politikerna. Bråket handlar inte bara om mitt barn utan om minst tre saker:

  1. en katastrofal hantering av ansökningar om tilläggsbelopp där skolorna fått besked om kraftigt minskade resurser veckan innan skolstart.
  2. Utbildningsnämndens beslut från 18 april i år om ett nytt resursfördelningssystem, som motiveras bland annat med att det leda till att fler elever med särskilda behov får stöd i sina ordinarie skolor, men som egentligen bara är ett sätt att minska kostnaderna.
  3. De ordinarie skolorna saknar förutsättningar för att klara sitt uppdrag att ge alla barn de stöd de behöver och har rätt till enligt skollagen.”

Stockholms borgerliga Skolborgarråd Lotta Edholm, FP, har svarat på kritiken.
– Jag har förståelse för att föräldrar kan bli upprörda när ett system görs om. Förändringarna är nödvändiga för att alla barn ska få hjälp, inte bara de barn som går i resursskolor. Det är nödvändiga förändringar, säger skolborgarrådet till Sveriges radio.

Hör Ulrika Lorentzi i Studio Ett i Sveriges Radio.

Dagens Arena startar aktuella debatter, glöm inte var du läste det först.