Anna Kinberg Batra Bild: Pressbild, Friends Arena Bild: Flickr/ Håka Dahlström
Anna Kinberg Batra Bild: Pressbild, Friends Arena Bild: Flickr/ Håka Dahlström

Friends Arena är platsen där Anna Kinberg Batra i dag tar över partiledarposten. Moderaterna verkar ha glömt de skandaler de ställt till med i samband med bygget.

I morgon kröns Anna Kinberg Batra till ny partiledare för Moderaterna vid deras extrastämma som går av stapeln på det skandalomsusade Friends Arena i Solna.

Valet av plats kan tyckas lustigt då partiets Lars-Erik Salminen under sin tid som kommunstyrelseordförande i Solna var en bricka i den muthärva där den dåvarande stadsdirektören Sune Reinholds lurade till sig 900 000 kronor.

Salminen var också den som ledde staden då arenabygget blev 1 miljard dyrare än planerat och ställde in den debatt om arenan som skulle ha ägt rum en månad innan valet år 2010.

Sedan dess har förtroendet för Moderaterna i Solna sjunkit från nästan 41 procent till runt 30 procent. I valet 2014 förlorade partiet sex mandat i staden.

Om du mot förmodan har glömt vad som hände när moderatstyrda Solna stad skulle bygga megaarena så har du hela historien här:

I mars 2010 avslöjas att den dåvarande stadsdirektören i Solna, Sune Reinhold, misstänks för mutbrott då han tjänat 600 000 kronor på uppdrag av bolagen bakom Friends Arena. Tidningen Dagens Samhälle rapporterade att kommunstyrelsens arbetsutskott hade förts bakom ljuset.

Efter några dagars påtryckning skrider Solnas dåvarande moderata kommunalråd Lars-Erik Salminen fram och berättar att han kände till att Reinhold fick ersättning, men att han hade glömt bort att informera kommunstyrelsens arbetsutskott. Han tycker också att det är konstigt att han inte har varit med och tagit något beslut som ersättning till stadsdirektören då kommunen är delägare i ett av de bolag som gett honom arvode.

I juni avgår Reinhold, sex månader innan hans anställning tar slut. Han hade innan dess tagit time out från jobbet.

Nästan samtidigt dyker denna nyhet upp: resultaten av den riskanalys som skulle visa vilka konsekvenser ökade kostnader för Friends Arena skulle betyda för Solna kommun (läs skattebetalarna), kommer ett år efter att bygget påbörjats. Solna investerade alltså ett par hundra miljoner i ett bygge utan att ha en aning om riskerna.

Någon månad innan valet 2010 visar det sig att priset för arenan har skenat i väg något. 300 miljoner kronor dyrare blir den. Den debatt om arenan som skulle hållas på kommunfullmäktiges möte valde då moderatledningen att skjuta upp på grund av att det ”inte fanns några ärenden.”

Maj 2011 står det klart att arenabygget inte blir 300 miljoner dyrare. Det blir 1 miljard dyrare. Solna kommun går in med ytterligare 60 miljoner, utöver kommunens redan investerade 370 miljoner.

I juni står det klart att moderaten Salminen åtalas för grov bestickning och medhjälp till grovt mutbrott vid arenabygget.

I likhet med Reinhold tar han timeout. Dock bara från kommunpolitiken, för bara dagar efter företrädde han sitt parti i Stockholms läns landsting.

En månad efter det hade Salminen fått nog av avhållsamhet. Trots sina borgerliga allianskollegors vädjan att hålla sig borta från kommunpolitiken gick han tillbaka till jobbet med kommentaren ”De får tycka vad de vill.”

År 2012 avgår Salminen som kommunstyrelseordförande. Hans efterträdare Pehr Granfalk (M) drar igång projekt för att förebygga korruption.

I maj 2012 fälls Reinhold för mutbrott. De fem övriga åtalade, däribland Salminen, frias.

Nästan två år senare intervjuas Pehr Granfalk av SVT:s ABC och säger: ”Det finns ingen korruption i Solna, det är skitsnack bara. Visst, förtroendet kan ha skadats av domen om mutbrott mot Sune Reinhold, (fd stadsdirektör). Men de flesta är väldigt glada över att vi har nationalarenan. Utan den hade vi aldrig fått fram tunnelbanan till Arenastaden och Solna station. Men vi har varit dåliga på att tala om vad arenastaden kommer att innebära i arbetstillfällen.”

Här har vi den alltså, platsen som Moderaterna har valt för kick-offen för sin nya partiledare. De kan åtminstone ta tunnelbanan (när den är färdig).