Vinstjaktens mekanismer gynnar inte landets elever.  Det är dags att skrota skolpengen och förbjuda aktiebolag som driftsform inom skolan

Det skulle ju bli så bra. Föräldrakooperativ, alternativ pedagogik och lärare som slipper statens klåfingrighet. 1992 års friskolereform, som bland annat lanserade skolpeng och det fria skolvalet, var framtiden.

Riktigt så blev det inte. Småskaliga aktörer blev vinstdrivande megakoncerner som smiter från skatt och flyttar resurser från elever till bankkonton.

Skolan blev en nyliberal experimentverkstad där kapitalismens mest destruktiva mekanismer tilläts styra innehåll och utformning. Drömmen blev en mardröm med ödesdigra konsekvenser för generationer av unga.

Löftet om en demokratisk och jämlik skola ekar alltmer ihåligt. De senaste decennierna har den snarare accelererat ekonomisk och social segregation – elevens bakgrund är återigen allt viktigare för framgång. Sverige rasar i internationella undersökningar, inte minst PISA

Skolverkets statistik för antagningen till gymnasiet, som presenterades under gårdagen, bekräftar bilden av ett skolsystem som sliter samhället itu. Akademikerbarn söker teoretiska utbildningar – arbetarklassbarn söker praktiska.

I antologin »The future we want – radical ideas for the new century« problematiserar författarna existensen av parallella skolsystem i USA. Den som har råd kan köpa plats till sitt barn på en privat skola, resten får nöja sig med en offentlig skola i sönderfall.

Men inget land i världen har dragit marknadsliberalismens teser lika långt som Sverige. Från och med förra året, då Chile slutligen satte stopp på experimentet, är Sverige ensamt om att tillåta vinstdrivande aktörer på skolmarknaden.

Vi har skapat ett monster, en skola som skärper skillnader snarare än utjämnar dem.

Regeringens skolsatsning från i höstas identifierar social skiktning som ett problem, men svaren är alltför trubbiga.

Det är uppenbart för alla utom de mest inbitna marknadsdogmatikerna att vinstjaktens mekanismer knappast gynnar landets elever. En skola som på förhand dömer vissa till vinnare och andra till förlorare misslyckas med sin uppgift.

Att förändra vad som händer inom skolans väggar är omöjligt om vi inte också förändrar strukturerna för utbildningssystemet. Ska skolan bli mer än en förlängning av marknadskrafternas nycker krävs att vi river upp systemets mest destruktiva komponenter.

Tre reformer är särskilt akuta: skrota skolpengen och ersätt med en modell som omfördelar efter behov, att målet om en likvärdig utbildning i skollagen kompletteras med ett mål om jämlikhet inom och mellan skolor – och förbjud aktiebolag som driftsform inom skolan.   

Det är dags att sätta stopp för vansinnet.