vi såg en hologramkonsert med vocaloiden Hatsune Miku / hon dör utan sina användare, alltså: den eklektiska karriären stagnerar / jag använde två lyxiga handikapptoaletter i olika brutalismkorridorer / jag tog verkligen min tid på allvar / i Johannes Anyurus nya roman De kommer drunkna i sina mödrars tårar finns en liknande artist – i framtidens hemska lucka, Oh Nana Yurg / hon säljs in som människa, ett företag lurar alla fans (hoppets flamma blir undflyende svek) / Oh Nana Yurgs lyskraft verkar helt underbar / det sprids en sexfilm med en japansk fotomodell och idolmyten når rostiga gungor / jag tänker på Victor Klemperer när jag läser vittnesmålen (en ny science fiction, ännu en, den trasiga repetitionen) / hur språket dräneras av förskjutningens mutation i den värsta av världar / det fruktansvärda när den värsta av världar också är en kärleksdikt / efter konserten följde ett panelsamtal (konstnären LaTurbo Avedon medverkade i Skype-chatten och osäkrade rummet med bravur och lättja) / jag skrev ”tänk att koppla upp sig mot naturen med sin hästsvans” / på flygplanet såg vi den gamla filmen där rymden såklart kolonialiseras av de onda och exotifieras av de goda / i förrgår gick vi runt och försökte uttala ordet ”exekutiv” / jag skrev att vi avbryter varandra så vackert / jag hade nästan glömt bort det, ärligheten när jag skrev, jag raderade ingenting / jag skrev en essä till OBS i P1 om punkens ”ocensurerade” historia / om det skeva barnet, ironins mörka blommor, att jag såg en skönhet i det som åldras dåligt / den blev refuserad / men i dramatiseringen av Elin Wägners Norrtullsligan säger en skådespelare ”den som sår med tårar ska skörda med jubel” / jag tänker på uppoffringens poetik, att skylla sig själv / jag skrev (impulsivt) ”trösta alla martyrer” och skämtet var naturligtvis det definitiva / det svepande som ringer falskare, att jag fortfarande var kvar på jobbet / när någonting är halsbrytande, snarlikt, hjärtat förkrossande / när det åldras dåligt, jag delar det igen / jag var på Moderna Museet och såg Ed Atkins prata framför en 3D-animerad schimpans / den var också skapad av ett företag (skräddarsydd), jag tänkte på digitala kadaver / vem tycker det är viktigt (är det en horribel fråga, en låga) / jag sysslar oförblommerat med förskönande omskrivningar / det finns inte en konstnär som inte arbetar platsspecifikt / platsen är alltid nära ett hjärta / vi ser ledsna miljonärer på tv hela dagarna / de får hjälp av en professionell matchmaker eftersom de vill hitta kärleken (de är i akut behov av hjälp) / matchmakern tar sitt jobb på ett despotiskt allvar, allt vecklas ut till en rörande praktik / hon blir ofta besviken på miljonärernas romantiska färdigheter, på bristen / jag vill vattna ur ditt varumärke förblir en helt okej komplimang / hylla ömhet, ande och internet, ”being the wild creepy west” / vi tävlar om vem som kan ignorera panelsamtalet mest originellt (det på scenen) / vi poserar framför ett slaktat hologram, hon är koagulerad / vi köade i nästan en timme.

Av: Elis Burrau