Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Trafikverket vill införa krav på subventionerade jobb och praktikplatser vid upphandling. Det rör sig om 200 till 1 500 platser – långt färre än vad Socialdemokraterna sammanlagt räknat med.

I somras fick Trafikverket i uppdrag att utreda hur man ska kunna arbeta för ökad sysselsättning för personer som har svårt att komma in på arbetsmarknaden, genom att ställa sysselsättningskrav i offentliga upphandlingar.

I veckan släppte verket sin rapport där man föreslår att krav på sysselsättning ska ställas i upphandlingar från och med 1 januari 2016.

Sammanfattningsvis handlar förslaget om att alla kontrakt över 50 miljoner kronor ska innehålla krav på en plats per 50 miljoner kronor. Hälften av platserna ska gå praktikanter och hälften till anställningar som till exempel kan subventioneras av Arbetsförmedlingen eller liknande.

Förslaget bedöms kosta Trafikverket drygt 200 miljoner kronor

– Trafikverkets förslag visar på att detta kan bli en väldigt god affär för samhället. Det är en viktig del i regeringens mål om att Sverige ska ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) i ett pressmeddelande.

Socialdemokraternas kongress i maj lanserade Stefan Löfven regeringens plan för hur Sverige ska nå EU:s lägsta arbetslöshet år 2020. Ett av förslagen handlade just om den offentliga sektorn, som upphandlar för 600 miljarder varje år.

– Skulle Sverige aktivera bara hälften av vårt upphandlingskapital så skulle uppemot 10 000 långtidsarbetslösa kunna komma i arbete, sa Stefan Löfven då.

Trafikverket, som upphandlar stora väg- och järnvägsbyggen, beräknar att det skulle handla om mellan 200 och 1 500 praktikplatser och anställningar per år.

Myndighetens chef för inköp och logistik, Katarina Norén, säger till DN att åtta av tio långtidsarbetslösa som söker jobb i branschen saknar eftergymnasial utbildning och att många av Trafikverkets leverantörer inte har behov av kvalificerad arbetskraft.

– Därför kommer vi sannolikt bara att kunna ställa krav på anställning eller praktik för långtidsarbetslösa i runt hälften av våra projekt, säger hon till tidningen.

I juni presenterade Arena Idé rapporten Ostlänken – upphandling på väg att spåra ur, skriven av journalisten Peter Leander.

Ostlänken är ett av 2000-talets största infrastrukturprojekt och beräknas kosta 35,5 miljarder kronor. Upphandlingen av entreprenörer som Trafikverket påbörjar nästa år är den största på tre decennier.

I rapporten framgår att planen från början var att upphandla arbetet kring Ostlänken på liknande sätt som till exempel Citybanan och Citytunneln, där kostnaderna skjutit i höjden och insynen varit dålig.