Bild: stock.xchng

Att antalet elever med utländsk bakgrund blivit fler har inte påverkat årets Pisa-resultat negativt jämfört med 2012. »Det beror på att elever med utländsk bakgrund förbättrat sig snabbare än övriga elever«, säger Anders Auer, huvudförfattare till Pisa-rapporten.

Sedan förra Pisa-mätningen har andelen elever med utländsk bakgrund i Sverige ökat med två procent. Men trots att elever med utländsk bakgrund generellt presterar sämre än övriga elever, har inte ökningen försämrat årets Pisa-resultat jämfört med 2012.

– Det beror på att elever med utländsk bakgrund förbättrat sig lite mer jämfört med andra elever. Därmed bidrar de till en förbättring av resultaten 2015 jämfört med 2012, säger Ander Auer, statistiker på Skolverket och huvudförfattare till Pisa-rapporten.

Enkelt förklarat: Elever med utländsk bakgrund blivit fler, vilket visserligen har en negativ effekt på resultatutvecklingen. Men samtidigt har de ökat sina kunskaper något snabbare än övriga elever.

– De här två effekterna tar ut varandra. Det blir plus-minus noll.

I skoldebatten påstås det ibland att ökningen av elever med utländsk bakgrund är en av de huvudsakliga orsaken till Pisa-raset. Men så är inte fallet. I våras släppte Skolverket en rapport där man tittade på hur invandringen påverkat Pisa-resultaten mellan 2000-2012.

– Då kom vi fram till att det hade en viss betydelse, men en väldigt liten betydelse i förhållande till allt annat, säger Anders Auer.