Foto: jagaland / Flickr

Efter ett decennium av hårdnackat motstånd – nu kovänder M i Stockholm och öppnar för enhetligt pris på alla enkelresor med SL. Men priset kan bli högt.

Moderaternas nya trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons gör i en intervju i DN en helomvändning från det över tio år långa hårdnackade försvaret av zontaxan i SL-trafiken. Nu ska oppositionens förslag med enhetstaxa utredas.

– Det är ingen tvekan om att resenärer som inte åker varje dag upplever biljettsystemet som krångligt och svårbegripligt. Vi moderater har oavsett om det är rätt eller fel uppfattas som försvarare av den här tekniska lösningen. Jag bryr mig egentligen inte om tekniken, det viktiga är att systemet ska vara enkelt och att resenärer ska lita på det. Därför föreslår jag vad vi kallar ett enkelt pris på enkelbiljetter, säger han till DN.

Moderaterna har tidigare ansett att det är orättvist att det är lika dyrt att åka med tunnelbanan en station som att åka från Stockholm till Nynäshamn eller Norrtälje. De rödgröna har ansett att enhetstaxa är rättvis och gör det möjligt för låginkomsttagare i förorten att resa.

Den rödgröna oppositionen applåderar Moderaternas kovändning. Gunilla Roxby Cromwall, Vänsterpartiets ledamot i trafiknämnden, säger till DN att hon vill bjuda Kristoffer Tamsons på gräddtårta.
– Äntligen. Vi har kallats dumma så många gånger i debatten. Det här är verkligen en helomvändning, säger hon.

Socialdemokraternas oppositionstrafiklandstingsråd Nanna Wikholm är också positiv.
– Vi har länge drivit för ett införande av enhetstaxa och jag blir glatt överraskad att Moderaterna nu efter lång tid vill se en förenkling och ta bort de krångliga zonerna, säger hon.

Men oppositionen oroas av att priset på enkelresorna kan bli högt. Klart är att enhetstaxa enligt Kristoffer Tamsons kommer innebära att priset för en kort enkelresa kommer att höjas, medan priset för lång resa sänkas.

Hur mycket det lägsta priset kommer att höjas vill Kristoffer Tamsons inte spekulera i.
– Jag tänker inte leka biljettexpert. Pris och teknik måste utredas, säger han till DN.