Bild: Skärmdump Huffington Post
Bild: Skärmdump Huffington Post

#metoo Aktivisten Tarana Burke skapade Me Too-kampanjen mot sexuella trakasserier för tio år sedan. 

Kampanjen #metoo sprider sig som en löpeld i sociala medier efter att skådespelaren Alyssa Milano bad sina Twitterföljare att dela med sig om sina upplevelser av sexuella trakasserier och övergrepp. Alyssa Milano har själv aldrig uppgett att hon skapat kampanjen, men media hyllar henne för just detta.

I själva verket skapades kampanjen för tio år sedan av 44-åriga Tarana Burke, rapporterar Huffington Post. Hon är själv ett offer för sexuella övergrepp och startade kampanjen som en gräsrotsrörelse för att nå andra kvinnor i underprivilegierade områden som blivit utsatta för mäns våld.

För Ebony Magazine berättar hon att det aldrig var meningen att det skulle bli en viral kampanj som är här i dag men glömd i morgon.

»It was a catchphrase to be used from survivor to survivor to let folks know that they were not alone and that a movement for radical healing was happening and possible«, säger hon till tidningen.

Att kampanjens grundare Tarana Burke är svart, men att #metoo nu sprids i breda kretsar väcker också frågan om ett vanligt förekommande problem: whitewashing, skriver Huffington Post. En av grundarna till Black Lives Matter, Alicia Garza, skrev på twitter:

»Thank you @TaranaBurke for bringing us this gift of #MeToo almost 10 years ago. Still powerful today.«