Foto: Webstjärnan/Flickr.
Foto: Webstjärnan/Flickr.

Den utredning om betyg i årskurs fyra som alliansregeringen tillsatte är bristfällig. Det skriver Kungliga vetenskapsakademien och menar att införande av betyg i årskurs fyra vore olämpligt.

 I slutet av sin sista mandatperiod gav alliansregeringen professor Martin Ingvar i uppdrag att jobba fram ett förslag om införande av betyg i årskurs fyra. Utredningen är nu slutförd och Martin Ingvar har föreslagit att införa betyg i årskurs fyra.

Kungliga vetenskapsakademiens arbetsgrupp Framtidens skola kommer i en debattartikel i DN med stark kritik till utredningen och anser att lösningen ligger i att förbättra lärarnas kompetens istället för att införa tidigare betyg.

”Att införa tidigare betyg utan systematisk kunskap om att detta har positiva effekter vore olämpligt”, skriver debattörerna.

Martin Ingvars tyngsta argument till tidiga betyg är enligt artikeln att perioden då elevresultaten gick ner i svenska skolor överensstämmer med tidpunkten då betyg i årskurserna ett till sju togs bort.

Detta stämmer inte enligt artikelns författare och pekar på att betygen avskaffades 1980, elevresultaten började inte falla förrän en bit in på 90-talet. Vidare menar de att forskning som gjorts på ämnet – och som Martin Ingvar använt som underlag för förslaget, snarare visar att förändringen som gjordes 1980 inte har haft någon generell effekt på elevernas resultat.

”Vår förhoppning är att kommissionen och politikerna nu tar ett långsiktigt och ansvarsfullt grepp om skolan.”, skriver artikelförfattarna.

Jan Björklund har även kommenterat debattartikeln.

– Nästan alla de länder som ligger före Sverige i Pisa-resultat sätter betyg tidigare och de anser att det är viktigt. Svensk forskning spretar åt olika håll men vi behöver också lära oss av resten av världen, säger han till SVT Nyheter.