Kontroversiell vapenexport, skatteplanering för de allra rikaste kunderna, miljardutdelningar till aktieägare och vd-löner på rekordnivåer. Förtroendet för bankerna når nu bottennivåer.

Det senaste året har andelen kunder som har lågt förtroende för sin bank ökat från 14 till 25 procent. Det framkommer i Svenskt Kvalitetsindex, SKI, årliga undersökning.

Allra störst har förtroenderaset varit för jättarna Nordea och Swedbank. De båda bankerna har varit i rejält blåsväder under det gångna året. Investeringar i kontroversiell vapenexport, Panamaavslöjandet där det framkom att svenska banker skatteplanerade för sina allra rikaste kunder och banktoppar som gör privata fastighetsaffärer under bankens flagg, hör till oegentligheterna

Och till den större bilden hör miljardvinster, vd-löner i miljonklassen, rekordstora aktieutdelningar och bonusar som ingen dödlig kan drömma om. Samtidigt ligger sparräntan för den vanliga kunden och skvalpar runt nollstrecket. Den här typen av rapportering påverkar människor mer och mer, framförallt när människor sällan har direkt kontakt med banken, menar Johan Parmler, vd för SKI.

– Förut kunde man se att människor tyckte illa om bankbranschen, men de gillade sin bank. Det fenomenet är på väg att försvinna, säger Johan Parmler.

Han menar att denna typ av skandaler får större genomslag när kunden samtidigt upplever att de måste göra bankens jobb själv. Men att göra något åt själva fördelningen eller exempelvis sluta investera i vapenexport tror han ger mindre effekt än att satsa på att bygga upp en personlig digital kontakt med sina kunder.

– Förut var den direkta kontakten en försäkring mot dreven. De mjuka sidorna har aldrig varit så viktiga som nu, kunderna måste känna att de månar om dem, säger Johan Parmler.