Foto: Webstjärnan/Flickr.
Foto: Webstjärnan/Flickr.

Många svenska skolor är inte anpassade för elever med funktionsnedsättningar, visar en ny rapport från Skolverket.

Svenska skolor brister i anpassningen för elever med funktionsnedsättningar, enligt en ny rapport från Skolverket. Bland annat avgör elevens diagnos om hen ska beviljas särskilt stöd trots att regelverket inte ställer krav på det.

– Trots att det inte är tillåtet att ställa krav på diagnos så sker det. Elever med funktionsnedsättning som är i behov av stöd har det ofta tufft i skolan utan att de ska behöva kämpa för att få stöd, säger Sophie Casson Lindbäck, undervisningsråd på Skolverket, i ett pressmeddelande.

Fyra av tio huvudmän uppger att bristen på specialpedagoger och speciallärare är ett hinder för att hjälpa elever med funktionsnedsättningar. Och varannan speciallärare och specialpedagog anser att det inte finns tillgång till den specialiskompetens som krävs för att lärarna ska kunna anpassa undervisningen.

Lika många specialpedagoger och speciallärare uppger att det finns funktionsnedsättningar som deras skola inte är anpassad för.