För runt 12 år sedan bodde och arbetade jag i USA. Under en studieresa till New York City fick jag möjlighet att besöka NBA:s huvudkontor i Olympic Tower på Femte avenyn. Fast det som jag minns bäst av besöket handlar inte primärt om basket.

Talespersonerna från NBA talade engagerat om läskunnigheten bland amerikanska barn och ungdomar. Inte minst i afroamerikanska familjer där en svag socioekonomisk position ofta kombineras med ett stort intresse för basket och NBA:s stjärnor.

Jag fick lära mig att i en NBA-spelares kontrakt ingår ofta klausuler som binder spelaren till att delta i NBA:s olika projekt för att främja läskunnigheten bland unga. Be mig inte om detaljer. Det är länge sedan och kvällen avslutades i Madison Square Garden med öl och match med New York Knicks.

Mitt hjärta sitter till vänster och ryggradens lösning på problem är i regel offentliga insatser. Dålig läskunnighet åtgärdas i vår gemensamma skola. Men att en privat jätteaktör likt NBA – med spelare som har hjältestatus i många unga människors liv – tog ett sådant ansvar gjorde bestående intryck.

Hur väl svenska ungdomar läser och klarar sig i skolan ska enligt regeringen börja betygsättas redan i fjärde klass. Det är en idé som med rätta har kritiserats hårt. Men om vi har en skola i fritt fall ska vi kanske inte enbart lita till de S-förslag om mer resurser, mindre klasser och fler specialpedagoger som borgerligheten obekymrat kopierar. Frågan – som ekar lite John F Kennedy – är inte bara hur ungarna ska få en bättre skola, utan vad du kan göra för ungarna.

Därför är det värt att notera ett vällovligt projekt – ”Läs för mig” – som presenterades tidigare i dag av Socialdemokraternas Stefan Löfven, LO:s Karl-Petter Thorwaldsson och ABF:s Hélen Pettersson.

I en kommentar säger Löfven att allt inte kan handla om de politiska förslagen. Nu ska de nämnda tre grenarna på arbetarrörelsens träd ”kraftsamla för att stärka och bredda arbetet med att öka barns läsande”. De egna organisationerna ska användas för att nå grupper där läskunnigheten behöver förbättras, och då handlar det oftast om killar och oftast om familjer med svag socioekonomisk ställning.

I genomsnitt saknar en av fyra pojkar ”den grundläggande läsfärdighet som är en förutsättning för att läsning ska upplevas som lustfyllt”. Och bara varannan kille läser på sin fritid för nöjes skull. Som presentationen av satsningen framhåller: ”Den som inte har förmåga till kunskapsinhämtning via text riskerar att känna sig maktlös i samhället […] Att stärka barns och ungas läsförmåga är därför i grunden en fråga om demokrati.”

Precis så viktig är frågan om barns möjligheter, och alla lösningar består inte av politik i parlamenten. Vad du gör som individ i dina nätverk – eller i rollen som idrottshjälte – spelar roll.

Igår föreslog en desperat och populistisk regering betyg i årskurs fyra. Dagen efter lovar S, LO och ABF en intern kraftsamling för att förbättra barns läsande.

Med basketspråk: Air ball av borgarna. Fast det återstår att se om S lyckas göra en alley-oop av hela skolfrågan.

 

Fakta | Läs för mig

  • Läs för mig är en utveckling av de projekt som bedrivs i dag. Målet är att ge ännu fler barn och unga tillgång till språket och därigenom stärka deras ställning i samhället.
  • Projektet Läs för mig har barns språkutveckling i fokus men vuxna som målgrupp för insatsen. Målet är att deltagarna genom ett rikt språk ska kunna uttrycka känslor, erfarenheter och tankar. Kort sagt ges verktyg för att kunna delta i det demokratiska samhällsbyggandet. För att barn ska läsa krävs att vuxna läser.
  • Arbetet kommer konkret att handla om att mobilisera kraften från folkrörelserna. Målgrupperna är förutom medlemmarna i de egna organisationerna också samverkansorganisationer i bostadsområden där vi ofta möter oorganiserade människor.
  • ABF och LO kommer att ta fram studiematerial om vuxnas betydelse för barns språkutveckling, med tips och metoder hur man som vuxen kan väcka barns lust till läsning. Materialet vänder sig till alla vuxna i barns närhet, det kan vara föräldrar, bonusföräldrar, mor- och farföräldrar, grannar eller förskolepersonal.
  • Projektet kommer att finansieras gemensamt av LO och ABF och stödjas av Socialdemokraterna.