Problemet med illegal inrikestrafik omöjliggör investeringar i grön teknologi och smartare transportsystem, skriver Lars Lindgren, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet. 

Situationen på Sveriges vägar är utom kontroll. Under vintern har medierna rapporterat om utländska chaufförer som kör för usla villkor, långt under de villkor som finns i våra kollektivavtal. Hur kommer det sig? Och varför ser vi det så tydligt inom transportnäringen? Transport hävdar att utvecklingen är en olycklig kombination av illegal inrikestrafik och lönedumpning.

På vägtransportområdet finns något som heter tillfällig inrikestrafik – cabotage – som tillåter tre inrikeskörningar under en sjudagarsperiod innan ekipaget ska återvända till hemlandet. EU:s grundtanke vid införandet var att effektivisera internationella transporter och undvika tomkörningar.

Men förordningen har fått motsatt effekt. I stället för att fungera som en effektivisering har vi fått en situation där förare kör tomma lastbilar, genom Europa och upp till Sverige, i syfte att bedriva inrikestrafik här. Det finns även många exempel på bilar som kör tomma genom Sverige i jakt på nya inrikesuppdrag.

Den här ordningen möjliggörs av obefintlig tillsyn av illegalt cabotage och billig arbetskraft från utlandet. Flera stora åkerier har redan fått stänga ner på grund av den osunda konkurrensen. Kostnaden för en transport har blivit så låg att företag som vill erbjuda schysta villkor helt enkelt inte kan hävda sig. Den tidigare normen, där företag betalar skatt och sociala avgifter och erbjuder avtalsenliga villkor, är allvarligt hotad.

Problemet med illegal inrikestrafik sträcker sig långt bortom det krasst ekonomiska. Vägtransporterna står för en betydande del av de koldioxidutsläpp som skapar oerhörda påfrestningar på klimatet. Sveriges regering har satt upp mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Men nödvändiga investeringar i grön teknologi och smartare transportsystem omöjliggörs av den nuvarande ordningen. Utan ordning och reda har vi inte en chans att klara de uppsatta klimatmålen.

Alltför länge har beslutsfattare lyckats gömma sig bakom floskler om brist på fakta eller svepande resonemang med syfte att förminska problemet.

Därför är vi oerhört glada över att i Almedalen kunna presentera resultatet från världens största cabotagestudie. Studien är ett forskningsinitiativ från Lunds Tekniska Högskola som med hjälp av en mobilapp och tusentals frivilliga samlat in en enorm mängd data över den utländska lastbilstrafiken.

Resultatet från studien är beklämmande men inte oväntat. Redan innan resultaten sammanställts har forskarna kunnat konstatera att över hälften av all cabotagetrafik i Sverige är illegal.

Sveriges regering har stillasittande sett på när den svenska åkeribranschen slås ut av fuskare som anställer arbetskraft till slavlöner. Nu kan inte infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd blunda längre.

Lyckligtvis finns det en rad åtgärder regeringen skulle kunna införa för att rädda branschen. Först och främst krävs en omfattande kontroll av den illegala trafiken.

I dag saknar myndigheterna de nödvändiga resurserna och kontrollarbetet har fått en löjligt låg prioritet. En annan viktig pusselbit för att stävja utvecklingen är ett tydligt beställaransvar. Detta har redan införts i vårt grannland Finland med mycket goda resultat. Ytterligare en åtgärd som redan införts utomlands är krav på att chauffören ska vara anställd vid det åkeri hen kör för. Ett till synes litet ingrepp som gör enorm skillnad för att komma tillrätta med utnyttjande av bemanningsanställda och fuskandet med falska egenföretagare.

Våra europeiska grannar väljer att ta ansvar för sina företags överlevnad. Vad gör vår svenska regering?

Lars Lindgren, förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet

Markus Pettersson, förbundssekreterare.