Hillary Clinton rally i Cleveland. Bild: Hanna Finmo
Hillary Clinton rally i Cleveland. Bild: Hanna Finmo

Plötsligt, efter Beyoncés »Who run the world – girls«, så står hon långt där nere – hon som kan bli USA:s första kvinnliga president.

Valen i USA vinns i det lilla. Det är lätt att bara se den stora nationella valkampanjen, men denna är egentligen ett aggregat av massor av mindre val och kampanjer i olika distrikt. Hur gränser dras till olika distrikt sätter agendan för vilka countys, kongresstolar och stater som ens är värda att försöka vinna för endera partiet.

Det är vetskapen om detta som gör att Hillary Clinton plötsligt dimper ner i Cleveland denna fredagskväll, på ett evenemang där biljetten lyder Jay-Z »and special guests« gäster som visar sig vara Beyoncé och den demokratiska presidentkandidaten.

Varje gång Ohio röstat på en republikan som president har denne också hamnat i Vita Huset, med undantag för Kennedy 1960. Obama vann här med god marginal 2008, och med tajtare marginal 2012. Då vann han enbart Cuyahoga County där Cleveland ligger, men det räckte för att ta hela delstaten. För Clinton ser det just nu inte så lovande ut, men allt beror av hur många väljare som faktiskt röstar på valdagen.

Därför kastades vi ut i turn-out-the-vote-dörrknackning som volontärer för Clintonkampanjen under denna dag. Då handlar det inte om att övertyga sådana som vacklar, utan att påminna de som redan är demokrater om att de ska rösta, gärna tidigare än tisdag, och hjälpa dem att hitta rätt vallokal. Bokstavligen fem minuters genomgång på det lokala kampanjkontoret, sedan står vi ute i ett villaområde med en lista på dörrar och namn, kön och ålder på dem vi vill prata med. En imponerande valmaskin med detaljkunskap om vilka väljares dörrar som ska knackas. Kombinerat med event med världsstjärnor där kandidaten dyker upp och håller ett beljublat treminuterstal.

Effektivt i det lilla, snyggt i det stora. På tisdag vet vi om det räcker ända fram för Clinton.