Melker Dahlstrand

Tvärbanan mot Kista börjar byggas 2016. Det rapporterade Ekot på söndagen. Projektet skulle ha startat 2014, men har tidigare skjutits upp till 2016. Tidigare i år föreslog tjänstemännen på trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att satsningen på Kista ska skjutas fram ytterligare, till 2018. Orsaken var att kostnaden för utbyggnaden av Roslagsbanan skenat, samt att miljardsatsningen på Spårväg City mot Djurgårdsstaden och Ropsten tränger bort andra investeringar.

Men nu finns alltså drygt 5 miljarder avsatta till bygget, enligt SL:s vd Anders Lindström. Frågan är varifrån pengarna kommer.

Då Dagens Arena granskar siffrorna hittar vi inte något utrymme för satsningen i alliansens budgetförslag för 2014, där en budget för finansiering av  projekt åren 2015–2016 också ingår. Alliansens budgetförslag för 2016 ligger 200 miljoner kronor över den summa landstingsdirektören har avsatt i sitt budgetunderlag för 2016. Detta trots att byggandet av tvärbanan mot Kista beräknas kosta 1,2 miljarder kronor per år.

Vi har under måndagen, tisdagen och onsdagen sökt Moderaterna i Stockholms landsting för ett svar, men utan framgång. Frågan kvarstår alltså: Hur finansieras bygget av tvärbanan mot Kista? Vilka investeringar i infrastrukturen kommer bygget att  tränga undan och hur prioriterar man?

Vår gissning är att det inte är utbyggnaden av trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholms (M) omhuldade Spårväg City som får stryka på foten.