Bild: Wikimedia commons

Under hösten har debatten om niqab aktualiserats till följd av att två Komvuxelever anmält sin skola till DO för att skolan förbjudit kvinnorna att bära ansiktsslöja. Debatter om niqab och slöja har pågått länge i länder som Frankrike, Storbritannien och Turkiet. Nu, när samma debatt blossar upp i Sverige är dilemmat detsamma för varje demokrat. Å ena sidan försvara kvinnors rätt till utbildning och att uttrycka och utöva sin religiösa tro. Å andra sidan försvara varje individs rätt att slippa bli pådyvlad religion i skolan eller i någon annan av samhällets institutioner. Frågan landar i vilken sorts samhälle vi vill ha. Ska det bygga på förbud eller dialog? Ska demokratin respektera friheten till eller friheten från religion?

En av de anmälande är Alia Khalifa. Jag respekterar hennes val att bära niqab ute på gator och torg och det utan att bli trakasserad och ha ett yrkesarbete. Men frågorna hopar sig angående Khalifas yrkesval. Hon vill bära niqab i sitt framtida arbete inom förskolan. Hur förhåller sig en bokstavstrogen religiös person till skolans grundläggande demokratiska principer om allas, i det här fallet flickors och pojkars, lika värde? Vad ska hon göra när papporna är på förskolan? Eller om en man börjar praktisera eller arbeta där? Hur tänker hon att hon ska göra när hon är ute med barnen?

Arena har i en enkät frågat om niqaben till ett antal akademiker och intellektuella. Pernilla Ouis, lektor, ser ansiktsslöja som en självisk handling "som visar ringa omtanke mot omgivningen". Bangredaktören Lawen Mohtadi påpekar att kvinnor som väljer att bära niqab är aktiva subjekt och "som sådana avsäger de sig också möjligheten till vissa yrkesval". Varken Ouis eller Mohtadi förordar förbud, däremot pekar de på det orimliga i valet att arbeta med människor och samtidigt vilja bära ansiktsslöja eller vägra att hälsa genom att ta i hand.

Niqaben står för ett könssegregerat samhälle där män och kvinnor är tänkta att studera, arbeta och leva åtskilda utom i det egna hemmet. Men demokratier bygger inte på principen att människor ska hållas isär, inte på grund av klass, etnicitet eller ras och inte heller på grund av kön. Niqaben är ett verktyg för att förtrycka kvinnor. Men att ropa på förbud är fel väg att gå. Det är fullt möjligt att resonera kring orimliga yrkesval, oavsett om det gäller nudister eller ansiktsbeslöjade, utan att skriva in det i lagboken.

När debatten om niqaben nu pågår som mest är det viktigt att hålla i minnet att det inte är frågor om islam mot svenska värderingar. Främlingsfientliga och islamofober står beredda att peka ut muslimer som ett hot. Men vad det här snarare handlar om är en debatt som förs världen över om fundamentalism kontra sekularism.