Klimatet Om nattågstrafiken ska bli stabil och långsiktigt hållbar krävs ett helt nytt och samlat grepp för hela Sverige. Det skriver Karin Svensson Smith och Susanna Elfors. 

En pålitlig tågtrafik är och bör vara en del av välfärden. Staten bör ta ett långsiktigt ansvar i stället för att förlita sig på att marknad och konkurrens tillgodoser medborgarnas behov av resor med ett lågt klimatavtryck. Många uppskattar att sova under resan och slippa hotell samt flyg vid obekväma tider. Intresset för tågsemester har ökat starkt både i Sverige och i resten av Europa. Facebookgruppen Tågsemester växer stadigt, har över en kvarts miljon medlemmar och en hög aktivitet. Men om nattågstrafiken ska bli stabil och långsiktigt hållbar krävs ett helt nytt och samlat grepp för hela Sverige. Detta i stället för att som nu dela upp i kortsiktiga upphandlingar sträcka för sträcka vilket är dåligt för både resenärer och tågpersonal.

Hotas av nedläggning

Trafikverket har inte fått in några anbud i sin upphandling av nattåg. Ingen vet vad som kommer att hända när nuvarande avtal löper ut. De nuvarande vagnarna är mellan 30 och 40 år gamla och har en beräknad livstid till 2030. Totalt behövs tio nya lok och 91 nya sov- och liggvagnar. Nattåg kan inte köra lika många turer per dygn som flyg och snabbtåg. Det går inte heller att få plats med lika många resenärer jämfört med dagtågen. Detta är några orsaker till att nästan all nattågstrafik är beroende av offentliga anslag. Tåg är dyra i inköp och kortsiktiga trafikupphandlingar ger inte ekonomi för inköp av nya tåg

Efterfrågan på nattåg till och från Jämtland är tillräckligt hög under kanske 90–100 dagar per år. Vid flera tillfällen har nattågstrafiken hotats av nedläggning vilket är problematiskt för turistnäring och alla som vill åka tåg till Jämtland. Hittills har staten ryckt ut med uppdrag till Trafikverket om att handla upp trafiken. Nattågen till Norrland upphandlas på motsvarande sätt. Klagomålen på slitna vagnar och bristande framförhållning i trafiken är omfattande. Under 2014 hotade nattågstrafiken mellan Skåne och Stockholm att upphöra, men efter stora protester från resenärer och arbetsgivare beslutade SJ att fortsätta med de populära nattågen.

Tågresande är populärt 

I Sveriges finns förutsättningar för en bättre nattågstrafik på grund av ett ganska jämnt kundunderlag till Norrland, en någorlunda fungerande marknad för Skåne och en säsongsvarierad trafik i Jämtland. Dessa linjer har olika problem men med samordning och långsiktighet kan det skapas ett stabilt underlag för hela nattågstrafiken. Med ett gemensamt grepp skulle nyttjandet av tåg och personal bli effektivt. Antalet sovvagnar i södergående riktning kan minskas under sommartid när det är färre affärsresenärer och därmed ge fler tågplatser på nattåg till fjällen. Under skidsäsongen skulle extra sovvagnar kunna omfördelas till Jämtlandsresor. Att upphandla nattågstrafik samlat över en längre tidsperiod för hela landet kan skapa ekonomi både för att upprusta befintliga tåg och för att beställa nya vagnar som passar de behov som finns i Norden. 

Tågresande är populärt i Sverige. Trots allt trassel på spåren har tågtrafiken ökat. För att nå klimatmålen krävs en stor omställning där fler tar tåg i stället för bil och flyg. Människor vill, när de väljer bostadsort, arbetstillfälle och semester, veta att tågtrafiken är förutsägbar och pålitlig. Såväl civil som militär beredskap kräver att det finns ett långsiktigt åtagande om nattågstrafik. Regeringen bör börja med att handla upp nattågstrafik i Sverige som ett samlat och långsiktigt trafikupplägg.

Karin Svensson Smith, ordförande Resenärerna – kollektivtrafikanternas intresseorganisation

Susanna Elfors, styrelseledamot Resenärerna och initiativtagare till Facebookgruppen Tågsemester