Det som sommaren 1948 kallades  för “Tattarkravallerna” i Jönköping skildras under namnet Jönköpingskravallerna i en spännande skildring som sändes i Sveriges Radio P3 (söndag 20 mars). Programmet finns på P3 Dokumentärs webbplats. Resande romer berättar om sina erfarenheter av upproren och om sina minnen från sommaren 1948. Det är skakande berättelser som förs fram.

Programpresentationen lyder:

Midsommar. Jönköping 1948. Mängder av folk samlas på torget. Bilar stannar. Cyklister anländer. Smålands folkblad beskriver hur luften luktar av blommor och att “klasar av lyckliga familjer” hänger ut från fönstren. Man skriver att stämningen är spänd, som inför en “boxningsmatch om världsmästartiteln”.

Genom gränderna på Öster, stadens mest förfallna område, drar en lastbil runt. På flaket står en full skrothandlare och hans gäng. Beväpnade med blydaggar och järnrör ska de driva s.k “tattare” ut ur staden.

Det kommer urarta i raskravaller. Och våldet och hatet mot dem som man stämplade som “tattare” börjar och slutar inte med en brutal försommarvecka 1948.

Det var ett symptom på något mycket större. Jönköping hade flest resande romer som invånare på 1940-talet. Tattarutredningen visade, mellan år 1930-1944, att de som benämndes som “tattare” fick mindre pengar av fattigvården än de som inte betecknades som “tattare”. De var för många för myndigheterna.

Rasismen är inget som avtar. Rasbiologiska institutet stämplade romer som “tattare”, på ett visst sätt, på 1940-talet. Romer stämplas fortfarande, och även andra människor på liknande sätt – exempelvis muslimer.

Några röster ur programmet beskriver “tattarna” så här:

Han hade det svarta håret och den brinnande blicken.

Har dom laglig rätt att hämta pengar? De hederliga skattebetalares tålamod kan ta slut.

Kravallerna sätts in i ett samhälleligt och historiskt perspektiv som berör. Det ges definitioner av vad resande folk, “tattare” och romer innebär och har inneburit. Programmet är värt en stor publik.