Det har ju gått riktigt bra för den svenska skolan och JB-koncernen på sistone, eller hur? Därför är det väl inte mer än rätt att JB:s vd korkar upp ett 800-kronorsvin, sprider bilden på Facebook med orden “Because I’m worth it” och inhöstar branschens ryggdunk: Bra jobbat JB, dags för ett välförtjänt sommarlov!

Ja, det sista beror förstås på vilket perspektiv man ser det från. Tillhör man “risk”-kapitalisterna finns absolut anledning att fira. Även JB, det företag som nu gått i konkurs, har på tre år kunnat glädja sin ägare Axcel med närmare en kvarts miljard i vinst (2009-2011). Onekligen en fantastisk prestation.

Det var ju inte så att JB investerade i en spännande innovation som lika gärna kunde ha gått åt helsike – att man tog en risk. Det var inte ens så att man investerade särskilt mycket – av sina egna pengar alltså. Nej, det var skattebetalarna som stod för pengarna. Och ser man en risk att skolan ska gå dåligt så är det ju bara att lägga ned. Det är bara kommunala skolor som tvingas ta hand om eleverna långsiktigt – som inte kan lägga ner. “Systemet fungerar” som Friskolornas riksförbund skulle ha sagt.

Men för gruppen elever har de senaste årens utveckling inte varit lika guldkantad. Kunskaperna i internationella jämförelser faller i takt med att andelen elever utan behörighet till vidare studier ökar. Anledningen stavas ojämlikhet enligt Skolverket. Bland Akallaskolans niondeklasser har i dag endast en tredjedel av eleverna godkänt i alla ämnen. Så sent som år 2003 var de över 70 procent. Den som gick i skolan på 1980- eller 1990-talet skulle inte ens känna igen sig i den svenska skolan i dag.

Men, för all del, man ska inte helt och hållet skylla den ökade ojämlikheten på vinstutdelningen. Det fria skolvalet spelar också en viktig roll, även om det också bidrar till frihet (för vissa). För då det gäller det fria skolvalet finns åtminstone två värden (frihet kontra kunskaper) att väga emot varandra. Så är det inte med vinstutdelningen, som inte alls bidrar till mångfald och därmed valfrihet. Den bidrar i stället med insparade lärare och betygsinflation.

Här borde frågan om vinstutdelning vara avgjord. Det är den också för medborgarna, vilket visas i opinionsundersökning efter opinionsundersökning. Att den blocköverskridande friskoleöverenskommelsen inte är tydlig med ett vinstförbud är häpnadsväckande. När politiken under ordnade former skulle kunna ersätta vinstdrivna skolor med icke-vinstdrivna, så betraktas det av politiker som samhällsomstörtande. När privata aktörer lägger ned skolor helt utan kontroll kallas det samhällsansvar.

För att Sveriges elever ska kunna ta sommarlov i samma feststämning som konkursande vd:ar måste överenskommelsen som tillåter vinstutdelning rivas upp!