Taxibilar vid centralstationen i Stockholm.

corona I dagarna har det varit löning, men för många grupper märks nu krisen direkt. Många taxichaufförer får inte ut sin lön när bolagen står utan pengar, uppger Transportarbetarförbundet.

Taxibranschen är en av de branscher som drabbats hårdast av coronakrisen. I storstadsområdena där konkurrensen inom taxibranschen är hård märks de uteblivna intäkterna snabbt, enligt fackförbundet Transport.

När det nu är dags för löneutbetalning för mars, den månad då coronakrisen började, visar det sig att många förare inte får ut den lön de har rätt till.

– Man betalar inte ut den lön man ska. Indikationerna har kommit från storstäderna, och det är väl ännu ett bevis på den överetablering som finns i branschen i just storstäderna, säger Mats Andersson, ombudsman på Transportarbetarförbundet.

Han arbetar på Transports centralkontor och får uppgifter via lokala ombudsmän runt om i landet. Den minoritet av taxichaufförer som har kollektivavtal, till exempel de som arbetar för Taxi Stockholm, har rätt till en minimilön oavsett inkört belopp per månad. För Taxi Stockholm motsvarar den 20 000 kronor i månaden. Men problemet med uteblivna löner gäller både förare med garantilön och de utan samma skydd.

– De utan garantilön brukar få ut 36 procent av det inkörda beloppet och vad jag förstår har vissa inte ens fått ut det, för åkarna har sina avgifter till beställningscentralen med mera att betala först, säger Mats Andersson.

Han säger att det är svårt att uppskatta omfattningen av problemet, och merparten av taxichaufförer har troligen ingen kontakt med facket. Fackförbundet Transport tror att företagen helt enkelt har tomt i kassorna efter den starka nedgången i taxiresandet.

– Det är nog inget fulspel, de har nog inga pengar att betala ut helt enkelt. Egentligen ska företag utan pengar begära sig i konkurs för att både rädda sig själva och sina anställdas rätt till försörjning, och det gör många också. Fem Stockholmsföretag i Stockholm satte sig i konkurs förra månaden, det ena hade 20 anställda så det är stort för branschen, säger Mats Andersson.

Han säger att de företag som nu inte kan betala ut löner egentligen borde sätta sig i konkurs, eller säga upp personal. Om företaget är satt i konkurs har de anställda rätt till lön från den statliga lönegarantin. Tidigare har facket också fått signaler från förare om att de uppmanats till fusk med korttidspermitteringar, det vill säga att de ska jobba heltid fast de egentligen är deltidspermitterade.

Hur kan ni hjälpa de medlemmar som inte får ut sin lön?

– Vi vill att de sammanställer det de har som visar att de är berättigade till lön, sedan ska de först gå till arbetsgivaren och kräva lönen. Får de inte ut den får vi antingen begära förhandlingar eller lägga betalningsföreläggande i enlighet med konkurslagen, säger Mats Andersson.

Biltrafikens arbetsgivarförbund, som organiserar taxiföretagen, hänvisar man till företagen själva när det gäller uteblivna löner. Transportföretagen, där Biltrafikens arbetsgivarförbund ingår, är branschorganisation för persontransporter inom bland annat flyg-, färje- och lastbilstrafik – och taxibranschen. Vd:n Marcus Dahlsten kommenterar läget i branschen, och säger att alla medlemmar har drabbats hårt, men i synnerhet taxinäringen.

– Jag varit i kontakt med många taxibolag som gått från 100 till 5 procent i omsättning. En större åkare i Göteborg brukar omsätta från 3 ½ miljon i månaden, men är nu ned till 200 000 kr. Det är ett oerhört tapp, säger Marcus Dahlsten.

Han anser inte att företag nödvändigtvis bör försätta sig i konkurs om de inte kan betala ut löner under den här krisperioden.

– Det finns ju lagar och regler som säger hur företag ska förhålla sig till när de inte har likviditet. Sedan vet jag att vissa går in med privata pengar för att kunna klara sina kostnader. Om man bör sätta sig i konkurs eller inte beror på den ekonomiska situationen i bolaget, säger Marcus Dahlsten.

Det omsättningsstöd som kan ge företag kompensation för upp til 75 procent av förlorade intäkter kopplade till coronakrisen är välkommet, säger han, men han är samtidigt orolig att det inte kommer att räcka så länge.

– Det kommer att bli ett kontantstöd för mars och april, och det kommer såklart vara en hjälp, men vår omedelbara synpunkt var att det kan gälla lite för kort tid. Till exempel i Danmark har man ju förlängt ett sådant stöd nu.

Kommer det vara färre aktörer i taxibranschen efter krisen?

– Jag har ju svårt att se att branschen kommer se exakt likadan ut.