Hus i Norsborg, Stockholm och Marie Linder. Bilder: Daniel Mott/Flickr och Kristian Pohl.

hyror I helgen anordnades en nationell protestdag mot förslaget om att införa marknadshyra i nyproduktion som just nu utreds. Men både Hyresgästföreningen och Vänsterpartiet har valt att driva sina egna kampanjer mot marknadshyra, och sluter inte upp bakom kampanjen.

 En av januariavtalets 73 punkter handlar om att införa fri hyressättning i nybyggda hyresrätter. Just nu pågår en utredning tillsatt av regeringen som ska redovisa sina resultat senast 31 maj.

Hyresgästföreningen har reagerat mot förslaget och driver kampanj mot marknadshyra som sin huvudfråga. Även Vänsterpartiet lyfter frågan genom en egen kampanj, väl synlig på partiets hemsida.

I söndags, 18 april, ordnades en nationell protestdag under namnet Nej till marknadshyra på flera orter i landet. Bakom kampanjen, som planerar fortsatta protester, står flera vänsterorganisationer, många lokala hyresgästföreningar och lokala grupper inom Vänsterpartiet samt Feministiskt initiativ, Ort till ort, SSU Skåne, Somaliska föreningen i Göteborg och Stockholms studentkårer (SSCO).

Men Hyresgästföreningen har på central nivå, liksom Vänsterpartiet, valt att stå utanför kampanjen. Istället framhåller Hyresgästföreningen att det finns en förväntan från regionerna att föreningen ska fortsätta driva sin egen kampanj, något man gör i första hand corona-säkert exempelvis genom flygbladsutdelning, debattartiklar och en rapport som undersökt hur marknadshyror skulle påverka hyrorna i olika delar av Sverige.

– Vi har drivit kampanj mot marknadshyra i över 100 år. Vi drog igång en kampanj i samband med förra valet, och vi har nu bestämt oss för att vi kommer att driva kampanj mot marknadshyra fram till valet. Jag tycker att det är jättebra att Vänsterpartiet nu kampanjer mot marknadshyror, att forskare skriver debattartiklar – det stärker vår sak att fler är ute i frågan, säger Hyresgästföreningens ordförande Marie Linder.

Men finns det en motsättning mellan att driva en egen kampanj och att samtidigt ställa sig bakom ett bredare initiativ?

– Jag säger inte att det finns en motsättning, men det finns en förväntan från våra medlemmar att vi ska driva en egen kampanj. Sedan är det jättebra att det finns flera olika som driver kampanj.

Marie Linder betonar att Hyresgästföreningen är politiskt oberoende, och inte skulle ställa sig bakom Vänsterpartiets kampanj heller. Dagens Arena frågar om det avskräcker att Rättvisepartiet Socialisterna är drivande bakom kampanjen. En av partiets företrädare, Kristofer Lundberg, avsattes från posten som ordförande för Hyresgästföreningen Västra Sverige förra året efter anklagelser om bland annat ekonomiska oegentligheter.

– Jag tycker att det är viktigt att vi inte sluter upp bakom andra partiers kampanjer, det finns ju flera politiska organisationer bakom kampanjen, ja, säger Marie Linder, men intygar att ordförandestriden i Västra Sverige handlade om ekonomiska frågor och inte om politik.

Nyligen granskades Hyresgästföreningen i medier för att vissa av deras företrädare har höga löner och bor i dyra villor, vilket sattes i samband med att de står långt ifrån sina medlemmar. Men Marie Linder känner sig trygg med att Hyresgästföreningen är väl förankrad hos medlemmarna.

– Vi är en folkrörelse. Jag har varit lokalt aktiv i över 30 år i mitt bostadsområde. Att vi har personal med löner enligt principen på arbetsmarknaden är inget konstigt: vi ska ha de bästa företrädarna och juristerna som kan företräda våra hyresgäster. Vi har över 9000 förtroendevalda. Vi antog 2016 ett framtidsprogram för att återvända till bostadsområdena, och det är det vi gör. Det är väldigt mycket jag som har präglat den utvecklingen, säger Marie Linder.

Elin Gauffin är talesperson för kampanjen Nej till marknadshyra och företrädare för Rättvisepartiet Socialisterna. Hon kommenterar att Hyresgästföreningen valt att stå utanför kampanjen så här:

– Vi har ju försökt få med Hyresgästföreningen under två år på en kampanj som ska bedrivas på gator och torg och använda folkrörelsens styrka, men de har avböjt. Däremot har många lokala hyresgästföreningar varit med, säger hon.

Enligt Elin Gauffin är Hyresgästföreningens nuvarande kampanj i huvudsak digital, vilket inte är tillräckligt kraftfullt.

– Det funkar inte att inte sätta hårt mot hårt, utan bara protestera verbalt.

Tror du det kan avskräcka exempelvis Hyresgästföreningen att bland andra ni i Rättvisepartiet Socialisterna är synliga och drivande i kampanjen Nej till marknadshyra?

– Det är 73 organisationer som står bakom kampanjen. RS medlemmar har initierat den och är orsaken till att kampanjen existerar, men det har inte hindrat att den blivit väldigt stor. Jag skäms inte ett dugg för att vi har metoderna och erfarenheterna av att mobilisera protester, det har uppskattats mycket i den här kampanjen, säger Elin Gauffin.

Vänsterpartiet uppger i ett sms, genom sin biträdande partisekreterare Hanna Gedin, att alla initiativ för att uppmärksamma frågan om marknadshyror är välkomna:

»Från centralt håll har vi valt att fokusera på arbetet med att rulla ut vår egen kampanj mot marknadshyror och inte deltagit i någon annan. Vilka kampanjer Vänsterpartiet på lokal nivå deltar i är en fråga som avgörs lokalt. Oavsett så försöker vi driva på i den här frågan varje dag nu, från många olika håll, för att stoppa hyreschocken« skriver hon vidare.