2010 avreglerades bilbesiktningsmarknaden och privata aktörer fick möjlighet att öppna besiktningsstationer i Sverige. Sedan dess har priserna gått upp och antalet stationer har ökat med 60 procent.

För cirka ett år sedan togs det senaste steget i avregleringen av den svenska bilbesiktningsmarknaden. Svensk Bilprovning delades upp i tre delar, en tredjedel köptes av Opus Bilprovning, en tredjedel av Besikta Bilprovning och den sista delen är kvar som statliga svensk Bilprovning. Fast redan några år tidigare, nämligen juli 2010, blev det möjligt för privata företag att konkurrera på marknaden.

Innan avregleringen hade Sverige 190 besiktningsstationer och den lägsta besiktningskostnaden i Europa. Nu har antalet stationer ökat med cirka 60 procent till 310 stycken – och priserna har också höjts.
– Vi ser att priset för en kontrollbesiktning har ökat generellt under 2013, säger Peter Holmlund, utredare och BI-analytiker på Transportstyrelsen, till Dagens Nyheter.

Att priserna skulle öka efter lagändringen var väntat. I propositionen 2009/10:32 skrev regeringen: “En omreglerad fordonsbesiktningsmarknad kan leda till något högre pris och därmed få viss betydelse för privatpersoner. Snittpriset i Sverige bedöms hamna mellan 300 och 400 kronor.” 

Men nu visar det sig att regeringen gjorde en felbedömning. I dag varierar kostnaden på en kontrollbesiktning av personbilar mellan 295 och 475 kronor.
– Att priserna är så olika beror på att det är fri prissättning. Det fanns diskussioner om pristak men regeringen valde att inte sätta ett sådant. Det är likadant med taxibilar, som också skiljer väldigt mycket beroende på vilket bolag man åker med, säger Peter Holmlund till Dagens Arena.