Allvarliga säkerhetsfel på svenska järnvägar har mer än fyrdubblats de fem senaste åren. 23 allvarliga tågolyckor kunde ha undvikits, rapporterar SVT.

På onsdagen berättade SVT Östnytt att över 20 allvarliga tågurspårningar de senaste fem åren har orsakats av fel och brister på rälsen som Trafikverket känt till. Besiktningsanmärkningar som klassats som så allvarliga att de skulle ha åtgärdats inom en viss tid har ofta blivit liggande utan att man åtgärdat problemen.

Bland annat handlar det om sönderrostad och sprucken räls och ruttna slipers som skulle ha bytts ut.

Olyckorna har varit allvarliga. Bland annat störtade loket och flera vagnar på ett godståg med farligt last nedför en brant på tio meter då två meter räls var borta från rälsen. Förutom att lokföraren skadades spreds miljöfarligt gods i naturen. Ett annat exempel som, SVT tar upp, är ett nattåg som spårade ut i Stöde förra året. Två vagnar välte och flera skadades.

Osäkerheten har blivit ett arbetsmiljöproblem. Daniel Carnudd, lokförare säger till SVT att oron för att spåren inte håller finns med i medvetandet:
– Det är ens jobb men det finns i bakhuvudet, håller det för mig, håller det för mina kollegor?

Samtidigt larmar banarbetare om att de inte hinner med att laga den slitna järnvägsrälsen:
– Under dagtid går det tåg hela tiden. Då finns det ingen möjlighet att komma ut och göra underhåll. Man hinner inte med det här förebyggande underhållet man hann med förut, säger svetsaren Jens Björling till SVT.

SVT har gått igenom besiktningsanmärkningar som gjorts sedan 2008. I en rapport skriver utredaren att Trafikverket Järnväg inte åtgärdat problemen med banan. I en annan rapport konstaterar utredaren att lokförare och andra slutat rapporterat in fel då de upplever det som meningslöst då åtgärder uteblir.