Daccus affischer.

Tusentals deltagare i fas 3 måste just nu byta anordnare. I jakten på gratis arbetskraft passerar vissa företag gränsen för vad som anses acceptabelt. Dagens Arenas frågor får Arbetsförmedlingen att agera.

”I want you”. En onkel Sam pekandes mot betraktaren pryder affischen som är uppsatt vid en busstation i Göteborg. Annonsen står företaget Daccus för, en ny aktör på jakt efter personer i fas 3. Den aggressiva tonen i marknadsföringen har stuckit i ögonen på andra fas 3-deltagare.

I annonsen söker företaget efter ”medarbetare” till ”ett spännande it-projekt”. I själva verket handlar det om deltagare inom jobb- och utvecklingsgarantins sista steg, fas 3. Enligt Arbetsförmedlingen i Göteborg handlar det spännande it-projektet om att ägna fyrtio timmar i veckan åt att läsa manualer till tekniska apparater, och påpeka otydligheter.

För varje fas 3:are tjänar företaget cirka 5 000 kronor i månaden. Och de slipper alla lönekostnader. Ersättningen till deltagarna står Arbetsförmedlingen för. Media har flera gånger rapporterat om företag som gjort stora vinster på att tillhandahålla platser för fas 3:are.

Stora grupper måste byta fas 3-anordnare
Daccus affischer i Göteborg har dykt upp samtidigt som stora grupper i fas 3 nu måste byta anordnare. Reglerna säger att man inte kan vara hos samma anordnare i mer än två år. Det var under hösten för två år sedan som de första stora grupperna långtidsarbetslösa gick in i fas 3.
– I slutet av sommaren och nu under hösten är det stora grupper som måste byta anordnare, säger Fredrik Dannelöv, programspecialist på Arbetsförmedlingen.

Det handlar sannolikt om ett tusental personer varje månad under hösten som måste byta anordnare. Mer exakt än så kan Arbetsförmedlingen inte säga. För företag som vill behålla eller hitta nya deltagare till sina fas 3-projekt finns det all anledning att hålla sig framme.

Oscar Ernerot som är ombudsman på LO reagerar kraftigt när han hör talas om Daccus marknadsföring.
– Det här verkar både osmakligt och oseriöst. Jag vet inte om det strider mot reglerna. Men det är i alla fall högst olämpligt, säger han.

– Tanken med fas 3 är att det ska leda till ett riktigt arbete. Tanken är ju inte att företagen ska utnyttja det här som en affärsidé för att få gratis arbetskraft. Om de annonserar efter medarbetare, då får de anställa dem på riktigt i stället, säger han.

“Inte särskilt lämpligt”
Enligt Arbetsförmedlingen strider Daccus reklam inte mot några regler. Men det är inte heller oproblematiskt.
– På Arbetsförmedlingen har vi inget regelverk som säger att ett företag inte kan gå ut och göra reklam för sig som i det aktuella fallet, säger Fredrik Klingestad handläggare på Arbetsförmedlingens huvudkontor.

Men, som han tillägger, särskilt lämpligt är det inte. Tilldelningen av en plats i fas 3 ska ske genom ett samråd mellan deltagaren, Arbetsförmedlingen och anordnaren. Att ett företag under en informationsträff informerar om sin verksamhet är helt enligt regelverket. Arbetsförmedlingen vill däremot inte att företag börjar annonsera efter deltagare på andra platser.
– Vad är lämpligheten i att ha de här affischerna på stan? Även om vi inte kan förbjuda så måste man ha en lokal diskussion utifrån vad det betyder för samarbetet mellan företaget, den enskilde personen och Arbetsförmedlingen, säger Fredrik Klingestad.

”Förvånar mig inte”
På den regionala arbetsförmedlingen i Göteborg är man också kritisk.
– Det är klart att man kan ha synpunkter på det här sättet att marknadsföra sig som fas 3-anordnare. Men det förvånar mig inte att ett företag har gjort så här, säger den lokale verksamhetssamordnaren Lennart Kurlberg.

Lennart Kurlberg förklarar att det i Göteborg finns gott om anordnare av fas 3. Likaså finns det gott om fas 3-platser.
– En aktör som vill ha fler deltagare kanske känner sig lockad att marknadsföra sig på det här sättet, säger han.

I annonsen står att företaget söker ”nya medarbetare”, vilket kan tyckas vara en tveksam formulering eftersom det inte handlar om riktiga anställningar. Hur ser du på det?
– Det känns konstigt och inte seriöst. Vi följer upp användare och anordnare kontinuerligt, och går igenom arbetsmiljö och innehåll. Vi vill att människor ska kunna lämna och hitta vägar ur fas 3. Därför känns det här inte riktigt bra, säger Lennart Kurlberg.

Allt fler i fas 3
Närmare 28 000 långtidsarbetslösa svenskar ingår i dag i fas 3. Mycket få av dem får ett jobb. Alltså fortsätter antalet att öka.
– Syftet med en fas 3-plats måste vara att personen ska bli redo för arbetsmarknaden. Men det är det som är hela problematiken med fas 3, att de som deltar i verksamheten inte får jobb. Att företag utnyttjar fas 3 som affärsidé sker enbart för att få billig arbetskraft, säger Oscar Ernerot, ombudsman på LO.

– Jag känner inte till Daccus, men det finns flera andra verksamheter som omsätter sin kostnad genom att använda sig av fas 3-deltagare, fortsätter han.

Dagens Arena ringer åter till det arbetsförmedlingens lokala avdelning för att fråga om de känner till Daccus.
– Jag vet vilka de är och då måste vi prata med dem. De är nya och raggar deltagare på arbetsförmedlingskontoren. Men det är möjligt att de tror att de kan få deltagare genom att annonsera vid busshållplatser, säger Lennart Kurlberg.

Meningslösa arbetsuppgifter
När jobb- och utvecklingsgarantins sista steg har granskats har det framkommit kritik mot platser som tränger undan vanliga jobb. När SVT:s Uppdrag Granskning synade fas 3 visade det sig också att många av fas 3-deltagarna ägnade sig åt vad som kan tyckas vara helt meningslösa arbetsuppgifter. Som paketering av gratulationskort, målning av redan målade stolar och släktforskning – eller kanske läsande av tekniska manualer.

Dagens Arena har sedan slutet av förra veckan vid flera tillfällen försökt att få tag på Willjam Edström, som är kontaktperson på Daccus i Göteborg. Första gången vi ringde svarade han men bad oss återkomma eftersom han var upptagen. Därefter har han inte svarat i telefon.

När vi får tag på vd:n för företaget, Lars-Anders Edström – Willjams pappa – säger han att han inte har kännedom om projektet i Göteborg.
– Jag vet egentligen ingenting om det här. Jag har inte en susning om någon affisch eller någonting. Jag driver lite projekt med min grabb. Men jag har ingen aning om det där om jag ska vara riktigt ärlig, säger han.

På tisdagskvällen ringer Arbetsförmedlingens verksamhetssamordnare i Göteborg, Lennart Kurlberg, tillbaka till Dagens Arena. Han berättar att han har fått tag på Willjam Edström och bett honom att ta ner affischerna.
– Nu har jag pratat med Willjam och han har förstått att han har gjort fel. Han har lovat att ta ner affischerna, säger han.