Lars Linder skrev i gårdagens DN en träffande kulturnotis om vilka som egentligen läser debattsajten Newsmill. Texten finns tyvärr inte på nätet, så jag citerar helt enkelt hela:

"Det är nu drygt ett år sedan två redaktörer från Expressen startade en nyskapande debattsajt på nätet: Newsmill. Receptet har följt ungefär den linje PM Nilsson och Leo Lagercrantz dittills odlat tillsammans på Expressens debattsida: ju provokativare desto bättre.
  Ett recept för debatter med drag av gyttjebrottning. Till de första nätvältarna på Newsmill hörde Cecilia Gyllenhammars och Jessica Zandéns frontalangrepp på osexiga hemmapappor, till de senaste Anna Ankas på samma tema (och en höjdpunkt i veckan var Ian Wachtmeisters hyllning till Silvio Berlusconi: en förebild för Sverige).
  Sådan linje, sådana läsare. Ett sätt att höja interaktiviteten på sajten har varit att låta läsarna med färg betygsätta olika begrepp i debatten, att "milla". Första årets statistik vöer sådana millningar tecknar nu en intressant läsarprofil.
  Inte överraskande har Piratpartiet och Pirate Bay fått hedrande andra- och tredjeplatser på den ljusblå sympatilistan: läsarna gillar nätfrihet. Mer förbryllande är att Israel – efter årets krig i Gaza – hamnat allra högst. I tur och ordning därefter älskar Newsmills läsare Sverigedemokraterna, hemmafrun, Moderaterna, monarkin och Gud.
  Näst efter Ipred-lagen är det två kvinnor de hatar mest, Mona Sahlin och Liza Marklund. Islam hamnar på femte plats, och såväl slöjan som Halal-tv trängs på samma, ilsket röda bottenlista.
  Den politiska färgmix som avtecknar sig är närmast svartblå. Om något undrar man hur väl de gladliberala redaktörerna finner sig tillrätta i sina entusiastiska läsares sällskap."

Den senaste veckans millningar har renderat glädje för Sverigedemokraterna och Silvio Berlusconi och ilska för Aftonbladet och Thomas Bodström. Tillsammans med det här tecknas en tydlig bild av Newsmills läsarskara.

NB