Supervalåret. Begreppet är väl inmutat vid det här laget. Andra väl inmutade begrepp i valrörelsesammanhang är personliga möten, resor, samtal och Barack Obama. Så också hos Miljöpartiet, som på tisdagen presenterade sin valstrategi för valrörelsen 2014.

Och medan partiledarna reser och lyssnar och sedan passar på att lyfta in samtalet med småföretagare X i alla möjliga sammanhang, så knackar valarbetarna dörr och håller samtal. 250 000 stycken ska Miljöpartiet prata med innan valet 2014. Allt enligt amerikansk modell.

Flygblad och torgmöten är förlegat, i stället ska gräsrötterna bli ständigt arbetande kampanjledare: Hos frisören, på gatan, osv, osv. Man ska prata. Jämt.

Ämnena är givna. Miljöpartiets fokusområden inför valet 2014 kommer vara jobben, skolan, klimatet och migrationsfrågor. Miljöpartiet ska bli bäst i klassen på att prioritera. Inga fler utspel om att människor ska reparera sina cyklar som vid förra årets Almedalsvecka verkar vara tanken.

Men hur ska man satsa på jobben? Lite oklart, men gröna jobb är ledordet. ”Vi ska prata om jobben för att alla andra gör det”, verkar vara tanken. Det blir trångt i mitten. Det blir det även i skolsammanhang.

Och vi ska för all del inte glömma internet i MP:s. World wide web ingår också i kampanjarbetet. Det är som att fascinationen för INTERNET och SOCIALA MEDIER aldrig riktigt avtar: ”Det finns ju så mycket att upptäcka!”, varje år, varje valrörelse.

Det är så ”världens roligaste valår!” ska gå till.