Ja, det finns inte så mycket att säga om Saab som inte redan har sagts. Därför ska jag bara ta upp en tråd i debatten. En del menar att den process som har pågått i snart ett år har varit ett spel för gallerierna från GM:s sida. Jag tycker tvärt om att GM:s vilja att ändå pröva försäljningsmöjligheter i stället för att direkt göra en hastig nedläggning varit bra. Av respekt för Saab och fabrikens och bilens historia. Av respekt för de anställda och hela Trollhättans kommun.

Dessutom är det taktiskt väldigt rätt, eftersom ilskan nu inte riktas mot GM, som upplevs ha velat ha en bättre lösning för de som jobbar på Saab än den som nu blev. Ilskan riktas i stället mot regeringen. Även om den inte hade kunnat göra allt, så hade den kunnat göra lite mer än den gjorde. Framför allt kunde Maud Olofsson ha låtit bli att helt sänka varumärket och i stället visat lite stolthet.

Nåväl. Förhoppningsvis inser regeringen nu vikten av rejäl arbetsmarknadspolitik. Ni vet, sådant som de borgerliga tyckte var sosseflum när de var i opposition. Det är betydligt bättre än att tvinga människor att flytta eller sitta av tid hos flummiga jobbcoacher.

NB