I dag gjorde trafiklandstingsråd Christer G Wennerholm en u-sväng om tunnelbanan i Stockholm. Moderaterna och Wennerholm har ju tidigare menat att tunnelbanan – ”åtminstone i ett kort perspektiv” – i huvudstaden är färdigbyggd. I stället har borgerligheten vurmat för spårvagnen, trots att tunnelbanan är det kollektivtrafikslag som är billigast. För bara fyra dagar sedan menade Wennerström i en intervju med Svenska Dagbladet att ”Stockholm ska bli en spårvagnsstad”.

Men nu är det annat ljud i skällan, alltså. Moderaterna i landstinget är nu för utbyggd tunnelbana i Stockholm. Eller?

Vad är det, konkret, Christer Wennerholm och hans gelikar säger om ny tunnelbana i debattartikeln i Svenska Dagbladet i dag egentligen?

Egentligen bara en sak: att man ska skicka ett brev till regeringen där man ber om nya samtal om ”ytterligare kapacitetsförstärkningar och satsningar på infrastruktur i Stockholms län”.

Som bland annat Socialdemokraterna i länet påpekar finns exempelvis inga nya pengar avsatta till tunnelbanan i den trafik- och infrastrukturbudget som ska beslutas om under tisdag och onsdag den här veckan.

Wennerholms debattartikel passar in i ett bekant mönster. Efter att Svenska Dagbladet i en rad artiklar belyst problemet med en kraftigt växande befolkning och eftersatt kollektivtrafik skriver ansvarig politiker en debattartikel och gör en pudel. Det hela liknar inte så lite agerandet från Moderaternas partisekreterare Sofia Arkelsten för ett tag sedan, som efter mycket kritik med en fluffig debattartikel gav sken av att svänga i frågan om öppna partibidrag.

Men det som behövs är inte påstådda omsvängningar under galgen, utan tydlighet. Efterlyses: Moderat konkretion.