Bidrar samhällskunskapsundervisningen till en socialdemokratisk hegemoni eller är den ett hyllande av thatcherism? I en ny rapport har Anna Maria Forssberg och Johan Edman gått igenom samhällskunskapsböcker från de fyra senaste årtiondena. En av de viktigaste slutsatserna är att det inte går att kategoriskt stämpla undervisningen efter politisk färg, men att det som diskuteras i litteraturen präglas av hur samhället ser ut och de värderingar som råder. Under 00-talet framhävs exempelvis “samvariationen mellan låg arbetslöshet och större lönespridning” i litteraturen.

Forssberg och Edman menar dock att det egentliga problemet inte är vad som presenteras, utan att det som presenteras inte beskrivs som politiskt färgade teorier. Om nu syftet är att undervisa om samhället vore det bättre att säga att en högerposition är att vilja pressa ner ingångslöner, en vänsterposition är att inte vilja göra det och att företrädare från båda håll menar att just deras politik är den bästa för att skapa sysselsättning. Alldeles oavsett ställer det höga krav på lärare som kan förklara att olika personer ser olika på det vi alla kallar “samhället”.