När privatanställda hemstädare till slut fick låglönesatsningar plus högre höjningar av lägstlönen är det tack vare Kommunals strejkvarsel, med alla övriga LO-förbund i ryggen. När IF Metall och Unionen varslar om konflikt på verkstäder som servar medelklassens elektriska statusbil väntar en mycket svårare strid.

Arbetsmarknaden förutsätter både rätten till konflikt och reglering enligt kollektivavtal för att vara sund. De som skapar värden måste kunna kräva sin andel.

På kort tid, mellan år 2018 och 2022, har löneandelen av det värde som produceras minskat från 64,5 procent till 60,0 procent, samtidigt som vinstandelen har ökat från 16,2 till 20,5 procent.

Därför krävde de svenska fackförbunden också de högsta löneökningarna på decennier, och steg för steg sluts avtal i enlighet med industrimärkets och LO:s låglönekrav. I måndags blev det även klart för hemstädarna, via avtal mellan Kommunal och Almega. Dock först efter konfliktvarsel, med mullret om storstrejk i ryggen.

Till slut är det ju medlemmarna på arbetsplatsen som ska bära en konflikt

Men det finns stora profilerade företag som seglar i en egen sjö och vägrar befatta sig med facket, trots Unionens många försök att teckna kollektivavtal.

Spotify, Klarna, Facebook tvärnekar sina anställda ett avtal, samtidigt som de glassar i affärspressen.  Och nu är det Teslas tur att säga nej till IF Metalls krav på kollektivavtal för de cirka 120 som jobbar på Teslas etablerade verkstäder i Sverige.

Detta trots att dessa bilmekaniker har sämre villkor än de som jobbar med kollektivavtal, säger avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä i Dagens Arbete.

De har inte fullgott försäkringsskydd, inget omställningsavtal, sämre pensionsinbetalningar. De som jobbar på Tesla kommer att få en lägre pension än de som har kollektivavtal. ”Vi kan inte heller se att de har speciellt bra löner, det ser snarare ut som om de ligger under genomsnittet i branschen.”

IF Metall hotar nu med konfliktåtgärder.

Även Unionen hakar på och kräver kollektivavtal för tjänstemännen, berättar tidningen Kollega.

Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen säger att både på Tesla och Spotify pågår arbete med ”att stärka förhandlingspositionen”, i klartext medlemsvärvning. För till slut är det ju medlemmarna på arbetsplatsen som ska bära en konflikt. Utan medlemmar är det inte möjligt.

Det går att övervinna motstånd, visar Chris Smalls kamp för avtal för anställda på fackföreningsfientliga Jeff Bezos Amazon.

Smalls, som fick sparken när han organiserade en strejk för bättre arbetsmiljö under pandemin, gav sig inte. Med en busshållplats utanför en av fabrikerna som »kontor« satte han igång med att stärka förhandlingspositionen och lyckades bilda den första fackklubben på Amazon i USA.

»Vi har definitivt gett ny energi åt arbetarrörelsen i Amerika«, säger han i en intervju med Dagens Arena.

Överhuvudtaget ljusnar det för facket i USA, där, bilarbetare, vårdanställda, paketleverantörer, skådespelare, manusförfattare manifesterar och med framgång tar strid för bättre arbetsvillkor. 71 procent amerikaner säger i en opinionsmätning att de ger facket stöd, den högsta siffran på 60 år, berättar DN i ett reportage (9 oktober). Även president Joe Biden har tagit ställning för facket när han i slutet av september besökte strejkande bilarbetare i Michigan och uppmanade dem att fortsätta kämpa.

Med sina 125 år på nacken har LO med förbund genomlevt strider, strejker, upp- och nedgångar och segrar.

De svåra tider som väntar kommer att kräva samarbete mellan fackföreningarna för att skydda värdet av löntagarnas arbete.

Fackföreningarna måste renodla sin roll och tydligt visa att de är kamporganisationer så att medlemmarna ser att medlemskap gör skillnad.