Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund. Bild: Elisabeth Ohlson Wallin
Bo Jansson, förbundsordförande, Lärarnas Riksförbund. Bild: Elisabeth Ohlson Wallin

Ökad kunskap om svenska som andraspråk ersätter inte behovet utbildade lärare i svenska som andraspråk. Den statliga styrningen av lärarutbildningarna måste öka för att tillgodose behoven, skriver ordförande Bo Jansson.

I dag har 20 procent av alla elever i skolan svenska som andraspråk. Då krävs det att fler lärare har kompetens för att möta det. Sverige är dessutom det land i Europa som tar emot flest nyanlända i förhållande till folkmängd.

Det är utgångspunkten i den debatt som nu förs om behovet av att stärka undervisningen och lyfta svenska som andraspråk.

Lärare och forskare menar att andraspråksinlärning snarast bör bli ett nationellt examensmål i alla lärarutbildningar. Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, anser att obligatorisk andraspråksinlärning är detaljstyrning.

Lärarnas riksförbund menar att för att stärka lärarutbildningen och rusta nya lärare för jobbet behövs det visserligen ökad kunskap för alla lärare om svenska som andraspråk och mer specialpedagogik för alla lärare.

Det ersätter dock inte behovet av fler lärare särskilt utbildade i svenska som andraspråk och fler speciallärare. Men att fokusera på att andraspråksinlärning ska bli ett nationellt examensmål i alla lärarutbildningar är att missa vikten av den kompetens som krävs.

Det blir för övrigt alltmer uppenbart att vi överlag måste öka det statliga inflytandet över lärarutbildningarna i landet, dels för att öka likvärdigheten och dels för att höja kvalitén. Det ska inte spela någon roll var i Sverige man läser lärarutbildningen.

Vi i Lärarnas riksförbund har länge fört fram krav på en annan dimensionering av lärarutbildningen och en mer realistisk nivå på antalet lärosäten. Även OECD har förespråkat en centraliserad lärarutbildning och menat att Sverige borde ha ett till två lärosäten som ger utbildningen i stället för 28 stycken. Antalet platser har vi ingen färdig uppfattning om, för oss står det dock helt klart att vi behöver väsentligt färre platser.

Bo Jansson, ordförande Lärarnas riksförbund