Ledare EU har öppnat sina gränser för de flyende från Ukraina. Nu är Sverige på väg att stänga gränsen för de mest skyddsbehövande.

Regeringen vill återinföra de ID-kontroller som infördes genom en tillfällig lag i början av 2016. Bara ukrainare som har en giltig resehandling med fotografi ska få kliva på en buss eller tåg, en färja eller ett flyg till Sverige.

Anledningen? ”Regeringen gör bedömningen att situationen kan komma att bli så allvarlig att omedelbara åtgärder behöver vidtas för att upprätthålla lag och ordning och skydda den nationella säkerheten” enligt ett pressmeddelande från regeringskansliet.

Det handlar alltså inte om vanliga gränskontroller. Det har Sverige redan. Just för att kontrollera identiteten på dem som korsar den svenska gränsen och säkra att inga personer som kan utgöra ett säkerhetshot tar sig in. Skillnaden är att dagens gränskontroller äger rum på den svenska sidan av gränsen, där flyktingar kan söka asyl.

ID-kontrollerna som regeringen vill införa ska utföras i andra länder, och av privata, vinstdrivande företag.

Färjerederier och bussbolag ska nu under hot om höga böter avgöra om en flyende ukrainare har rätt sorts ID-handlingar. Kontrollerna ska ske på bussterminaler och tågstationer, och på färjeterminaler där båtar går från Polen och Tyskland till Trelleborg och Karlskrona.

De som inte planerade en semesterresa hade ingen anledning att ställa sig i kö till passexpeditionen.

EU-kommissionen har uttryckligen bett medlemsstaterna av INTE göra så här, som Petter Larsson påpekat i Aftonbladet. I kommissionens operativa riktlinjer ber de medlemsstaterna att ”överväga att garantera transportföretagen att de inte kommer att bötfällas för att de accepterar passagerare som har otillräckliga resehandlingar på grund av den pågående konflikten i Ukraina”.

För några veckor sedan levde människor i Kiev, Mariupol och Charkiv i ett europeiskt land i fred. De som inte planerade en semesterresa hade ingen anledning att ställa sig i kö till passexpeditionen, gamla mamma behövde inte bry sig om att gå till polisen för att förnya sitt ID-kort.

Där står de nu, de flyende från Ukraina, chockade och vilsna, med några få tillhörigheter i en hastigt packad väska.

Först människor som omfattades av ”en historisk solidaritetshandling med Ukraina” som migrationsministern uttryckte det när massflyktsdirektivet aktiverades. Snart: stoppade vid gränsen för att de utgör en ”allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten”.

Och det är inte det värsta. Det värsta är den kedjereaktion som det svenska beslutet kan utlösa. Även det en erfarenhet från flyktingsituationen 2015/16.

För så är det: människor på flykt måste ta sig någonstans, om en dörr stängs måste de försöka ta sig in genom en annan. Genom att inte bära vår del av ansvaret gör vi ansvaret tyngre för andra. Vi välter första dominobrickan. Och nästa dominobricka har redan fallit: Danmark har infört krav på biometriska pass med elektroniskt chip, enligt Danmarks radio. Om Tyskland följer efter blir situationen snart ohållbar för Polen, och de kan tvingas stänga gränsen till Ukraina.

Som dominobrickor som faller: den ena gränsen efter den andra stängs. De var det som hände 2015 och 2016. Till slut stängde Turkiet gränsen mot Syrien. Miljoner människor stängdes in i blodbadet.

Det får inte hända igen.