Marie Nilsson IF Metall, Tommy Wreeth Transport och Susanna Gideonsson LO från presskonferensen då LO-samordningen presenterades i förra veckan. Foto: Jon Andersson/Transport

Avtalsrörelsen Transport säger som enda LO-förbund nej till de krav på löneökningar på 4,4 procent plus en låglönesatsning som facken inom industrin presenterade på måndagen. Ett slutgiltigt beslut om Transport ska delta i en gemensam LO-samordning kommer att tas senast den 9 december. 

Facken inom industrin (IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer, GS och Livs) presenterade vid 13-tiden på måndagen sina krav inför avtalsrörelsen 2023. Facken vill se löneökningar på 4,4 procent i ett ettårigt avtal.

–  Vi tycker att en uppväxling av löneökningarna är på sin plats jämfört med de senaste (avtals)perioderna, sa IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson på pressträffen då kraven presenterades.

Samtidigt varnar hon för att inte “jaga inflationen” då det skulle riskera att innebära ännu högre inflation och högre räntor.

Strax efter att kraven på 4,4 procent i löneökningar presenterats gick LO ut med att en majoritet av förbunden inom LO ställer sig bakom kraven.

– LO-förbundens medlemmar har stått upp för landet i flera tuffa år och drabbas nu hårt av den ekonomiska krisen. Vårt krav är högre än tidigare avtalsrörelser och det förtjänar medlemmarna, säger LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson enligt ett pressmeddelande.

Ett LO-förbund har dock valt att ställa sig utanför uppgörelsen.

– Det är Transport som valt att säga nej till uppgörelsen, säger LO:s pressekreterare Jens Lundberg till Dagens Arena.

Förra veckan presenterade LO en gemensam samordning som alla förbund stod bakom. Men det gällde endast en modell för lönekrav och ingen siffra för löneökningar nämndes. Flera förbund, inklusive Transport ville invänta veckans besked om siffersättning från facken inom industrin, innan man tog ett slutgiltigt beslut om att ingå i LO-samordningen.

– Det här är ett första steg. Nästa steg handlar om siffersättning och att komma överens om en avtalsperiod. Det blir tuffare att knäcka, sade Transports ordförande Tommy Wreeth då.

Men ett krav på löneökningar på 4,4 procent visade sig inte vara tillräckligt för Transport, som är det enda förbundet inom LO som inte ställer sig bakom avtalskravet.

– Tommy Wreeth har sagt nej till LO:s siffersättning. Besked om Transport ska delta i samordningen kommer att tas senast den 9 december, säger Elin Lörnbo, pressansvarig på Transport, till Dagens Arena.

Men går det att vara med i samordningen och samtidigt säga nej siffrorna i avtalskraven?

– Jag kan varken säga ja eller nej på den frågan, säger säger Elin Lörnbo.

Seko lanserade tillsammans med de andra förbundet inom 6F (Byggnads, Elektrikerna, Målarna och Fastighets) för ett par veckor sedan en lönemodell som de kallade för ett rättviseavtal. Tanken med modellen var att förbunden på så sätt skulle kunna närma sig LO:s långsiktiga mål, om till exempel jämställda löner och att minska lönegapet mellan arbetare och tjänstemän. Men trots att man inte fick gehör för den modellen i LO:s styrelse valde 6F ändå att ställa sig bakom kravet om löneökningar på 4,4 procent.

-Vi hade gärna sett att vi landat i högre krav denna gång och vi har gjort vad vi har kunnat för att pressa upp nivåerna men jag står bakom beslutet i LO-styrelsen, kommenterar Sekos förbundsordförande, Gabriella Lavecchia i ett skriftligt meddelande till Dagens Arena.