Bild: DN.se

Under de närmsta decenniet ska det byggas 78 000 nya bostäder och nio nya tunnelbanestationer, skriver alliansens partiledare på DN Debatt på måndagen.

Stockholmsområdet växer och det behövs fler bostäder och en utbyggd kollektivtrafik. I dag meddelar alliansregeringen på DN Debatt att staten, tillsammans med Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Nacka, Solna och Järfälla har enats om principerna för en överenskommelse kring finansieringen av infrastruktursatsningen.

Tunnelbanan ska få nya sträckningar mot Nacka Forum, Arenastaden och Barkarby för en sammanlagd kostnad av 19,5 miljarder kronor. “Tillsammans med de investeringar som redan beslutats av Stockholms läns landsting är satsningen på tunnelbanan den största i modern tid”, skriver alliansledarna.

Dessutom innehåller överenskommelsen ett beslut om att bygga 78 000 nya bostäder i länet. Satsningarna ska bland annat finansieras med breddade trängselskatter. Från och med 2016 införs trängselskatter på Essingeleden och samtidigt sker en höjning av trängselskattenivåerna. Maxnivån för att köra i innerstaden under rusningtid höjs till 35 kronor.

I ett pressmeddelande kommenterar Socialdemokraternas oppositionslandstingsråd, Helene Hellmark Knutsson, alliansens förslag.

– Att bygga ut tunnelbanan är smart tillväxtpolitik. Efter sju års tunnelbanemotstånd är detta ett välkommet besked från regeringen. Vi ställer oss bakom samtliga utbyggnader, däremot hade vi önskat en mer jämlikt fördelad utbyggnad över länet men också en mer ansvarsfull finansiering.

Hellmark Knutsson poängterat att landstinget bör ta en större del av kostnaden så att en ekonomiska bördan för kommunerna minskar.

– Redan idag har Socialdemokraterna i landstinget, jämfört med landstingsmoderaterna, avsatt mer än 5 miljarder till utbyggd tunnelbana fram till 2018 och har utrymme för ytterligare satsningar även i närtid, säger hon i pressmeddelandet.