Nanna Johansson: Vägra kallas gubbslem!
Serietecknaren Nanna Johansson om att Janne Josefsson under Gräv13 blev kallad för gubbslem.
Serietecknaren Nanna Johansson om att Janne Josefsson under Gräv13 blev kallad för gubbslem.
Trots att elevunderlaget till gymnasieskolan minskar har ett flertal nya friskolor startats de senaste åren. Nu tvingas ett skolor stänga på grund av för få sökande.
Åtta av tio kommunala bostadsbolag ställer höga krav för lägenhetskontrakt. Drabbar unga särskilt hårt, menar Jagvillhabostad.
Någon demokratisk utnämningsprocess har inte funnits när Christer G Wennerholm utsågs till SL-representant i Spårvagnsstäderna.
Vem i Sveriges riksdag kan jämföras med Frankrikes kvinnorättsminister Najat Vallaud-Belkacem?
Medan Sverige stod och stampade gick Norge före. Vågar vi lära av grannlandet?
Kostnaderna för personlig assistans har exploderat. I jakten på förklaringar har fokus ofta hamnat på assistansberättigade som fuskar till sig pengar. Men mycket tyder på att kostnaderna drivs upp av företag som jagar högre vinster.
Så blev isländska pappor bäst i Norden på att ta ut föräldraledighet.
"Man kan inte bara räkna hur många hundralappar man får från den ena och hur många man får från den andra."
Riskkapitalbolag och mindre företag gör mångmiljonvinster på personlig assistans. Förklaringen ligger till stor del i lägre löner, sämre anställningsvillkor och ett felkonstruerat ersättningssystem.
"Jag vill att vi skärper lagstiftningen kraftigt och också skärper ägarprövningen."
Per Granath, VD för Humana-koncernen, bemöter nu uppgifterna i Dagens Arenas granskning av riskkapitalbolagen och vinsterna inom handikappomsorgen.
Man behöver inte vara riskkapitalist för att bli rik på personlig assistans. Även fåmansbolag kan göra stora vinster genom att trissa upp vinstmarginalerna, sälja kundstocken till riskkapitalbolag – och göra sitt bästa för att undvika skatt.
Trots rekordhög skuldsättning väljer Stockholms Landsting att bygga ut Spårväg City till en kostnad av fem miljarder kronor. Satsningen får hård kritik av såväl trafikexperter som av oppositionen.
"Det går mindre pengar till fattigdomsbekämpning och arbete för en hållbar utveckling i fattiga länder."