SEB, Nordea, Handelsbanken och Swedbank. Bild: SEB/Dexter Mabuyo, Flickr/Handelsbanken/Swedbank

BANKER Vanliga bankkunder kommer från 1 april att få betala betydligt mer för att få ha pengar hos banken och göra enkla vardagstjänster, skriver SvD Näringsliv.

Tjänsterna som ingår i paketet ”Enkla vardagen” berör runt 850 000 kunder, och enligt SvD har informationen från banken varit luddigt formulerad, och prishöjningen kallas för att priserna ”justeras”. För mer informationen om hur mycket ”prisjusteringen” påverkar kunderna, hänvisas de till SEB:s hemsida.

Enligt SvD Näringsliv innebär avgiftshöjningen extra inkomster på mer än 100 miljoner kronor om året för banken.

* Dyrast att vara kund hos är ändå Swedbank, skriver tidningen. Där betalar kunderna 39 kronor i månaden som grundavgift, men avgifter för olika tjänster kan komma till.

* Handelsbanken ökade kraftigt priset för sitt så kallade Alltkortet förra året med 110 kronor. Det kostar nu 360 kronor om året.

Dagens Arena har också tittat på några andra bankers priser för grundläggande tjänster:

* Hos fjärde storbanken Nordea kostar det 36 kronor i månaden att ha ett vanligt bankkort och tillgång till tjänster som mobil- och internetbetalningar. Det blir 432 kronor om året.

* Länsförsäkringar tar 275 kronor om året för bankkort, och mobil- och internetbank.

* Hos Danske bank får kunder bankkort och internetbank för 225 kronor om året.

I Dagens Nyheter, som också skrivit om avgiftshöjningarna, dementeras att avgiftshöjningen skulle vara ett sätt för bankerna att kompensera för de förlorade intäkter som minusränteläget innebär.

– Det handlar inte alls om det. Vi har sagt att våra småsparare inte ska bära kostnaderna av minusräntan, säger Frank Hojem, presschef på SEB till DN.