Foto: Flickr/Socialdemokraterna

Barn med funktionsnedsättningar får inte det stöd de har rätt till i skolan, och flickor får mindre hjälp än pojkar. Det visar en ny rapport från Barnombudsmannen. 

Det krävs stora förändringar i både lagstiftningen och attityderna kring barn med funktionsnedsättning. Det konstaterar Barnombudsmannen (BO) i sin årliga rapport Respekt.

Barn med funktionsnedsättning får inte det särskilda stöd de har rätt till i skolan. Många barn tvingas byta skola flera gånger för att få stöd, och rapporten visar att personalen saknar kunskap för att hjälpa barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Riksförbundet Attention, intresseorganisation för personer med NPF, känner igen bilden.

– Att öka kunskapen om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur skolan kan anpassa situationen för elever med NPF är oerhört viktigt, där ser vi stora brister, säger Annica Nilsson, intressepolitisk ombudsman på Attention.

Flickor med NPF drabbas ännu hårdare av den bristande kunskapen. Rapporten visar att flickor med ADHD och ADD inte märks på samma sätt som pojkar med samma diagnoser, och att många lärare feltolkar deras symptom.

– Vissa diagnoser är formade utifrån en pojknorm och därför har det varit svårt att upptäcka flickors problem, eftersom de visar andra symptom. Rätten till stöd blir därför inte likvärdig. Gapiga och bråkiga tjejer stämmer helt enkelt inte med vår bild av hur flickor ska vara och när tjejer beter sig »pojkaktigt« uppstår problem som skolan inte vet hur den ska hantera, säger Anneli Nielsen, universitetslektor i specialpedagogik i Umeå, i en kommentar till rapporten.

Barnombudsmannen föreslår att Skolinspektionen får i särskilt uppdrag att studera könsrelaterade skillnader i skolornas förmåga att fånga upp barn i behov av stöd.

– Det är bra naturligtvis. Stödet för flickor brister hos många, de osynliggörs ofta, säger Annica Nilsson.

BO anser också att regeringen bör ge Skolverket i uppdrag att utveckla kunskaps- och utbildningsprogram för lärare om hur man upptäcker funktionsnedsättning och ger rätt stöd. Även det är positivt, enligt Attention.

– Även de lärare som är ute i skolorna i dag behöver fortbildning. Vi ser också ett behov av att rektorerna har bra kunskap om NPF, säger Annica Nilsson.

Barnombudsmannen anser även att skolor bör förbjudas att neka barn plats på grund av funktionsnedsättning, och att skyddet för barnen i skolan måste stärkas. Rapporten visar att flera barn utsätts för kränkningar och våld från både lärare och andra barn på grund av sina funktionsnedsättningar. Det bör därför införas ett tydligt förbud i skollagen mot allt våld, föreslår Barnombudsmannen.